Deu anys conquerint Mart

Amb l’objectiu de fomentar l’interès pel coneixement científic i tecnològic entre els estudiants d’ESO i motivar-los per continuar els estudis, el Campus del Baix Llobregat de la UPC va engegar fa deu anys el programa ‘Mart XXI: és possible una colònia humana a Mart?’. En la darrera edició, que ha tingut lloc recentment, un nou grup de 225 alumnes han investigat les oportunitats de vida al planeta vermell des de diferents àmbits.

15/02/2018

Dividits en 9 grups de treball, els alumnes de 3r i 4t d’ESO de fins a 38 centres del Baix Llobregat han estudiat durant 5 sessions les possibilitats d’establir una colònia a Mart. Per dissenyar la missió tripulada al planeta han analitzat aspectes com ara el transport i l’obtenció d’aigua i aliments, els sistemes de regadiu de possibles conreus, el llançament i la reentrada a la Terra, els sensors d’un vehicle espacial, l’habitabilitat del planeta i les condicions de vida necessàries, els sistemes de telecomunicació per mantenir el contacte amb la colònia, entre molts altres temes. Per dur a terme la seva recerca, els alumnes han utilitzat els laboratoris, les aules i altres instal·lacions del Campus, i també han realitzat experiments a l’exterior, com ara dissenyar sistemes per assegurar la supervivència d’un ou llançat des d’un punt elevat o simular el llançament d’un coet amb objectes quotidians.

Entusiasme i motivació, els principals objectius
El projecte Mart XXI, promogut per l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) i l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB), amb el suport de la Diputació de Barcelona i diversos ajuntaments del Baix Llobregat, apropa la ciència i la tecnologia a joves estudiants de secundària escollits pel seus professors d’institut. Es tracta de joves amb capacitats i habilitats però que presenten manca de confiança o desmotivació pels estudis.

El projecte els fa treballar de manera didàctica però també divertida i participativa, i a més d’aprendre a resoldre problemes des d’una altra perspectiva, els nois i noies desenvolupen valors com la responsabilitat, la col·laboració, el respecte i el treball en equip. Els joves s’involucren activament en els projectes, amplien els seus coneixements i reforcen la seva autoconfiança, fet que contribueix que continuïn els estudis. Al final de cada sessió es realitza el ‘plenari del projecte’, en el qual dues persones de cada grup exposen l’estat de la recerca que estan desenvolupant i les experiències del dia. I, des de l’edició de 2012, en la darrera jornada els joves participants realitzen una fira on mostren la feina feta a la resta de companys, de manera que, tot i segmentar la feina, els estudiants poden adquirir coneixements de tots els àmbits de treball.

Més de 1.700 participants
Mart XXI organitza dues edicions anualment des de 2008 i, aquest any, l’activitat ha tingut lloc del 22 de gener al 2 de febrer i del 26 de gener al 8 de febrer. Amb el desè aniversari, més de 1.700 estudiants del Baix Llobregat ja han passat per les instal·lacions del Campus del Baix Llobregat.

Més informació: