La UPC desperta vocacions a l’Escolab

Inscripcions obertes al web de l'Escolab

Les escoles i facultats de la Universitat Politècnica de Catalunya han programat aquest nou curs un total de 50 activitats científiques per a l’alumnat d’ESO, batxillerat i CFGS, en el marc del projecte Escolab.

16/11/2017

El programa d’activitats Escolab s’ha iniciat aquest mes d'octubre fins al maig de 2018 i concentra un total de 200 activitats que permeten mostrar la gran diversitat de laboratoris de recerca i facilitar el contacte directe amb els investigadors i investigadores que hi treballen, alhora que els centres de secundària poden enriquir els continguts de l’aula amb l’actualitat científica. La iniciativa, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, compta amb la participació d’universitats i centres de recerca que ofereixen les seves activitats en un programa conjunt. Diferents escoles i facultats de la UPC han programat experiments, tallers i visites a laboratoris adreçats a l’alumnat d’ESO, batxillerat i CFGS. Totes les activitats són gratuïtes i les places limitades.

Les 50 activitats que ofereix la UPC a l’Escolab aborden diferents àrees de coneixement. Així, a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) els alumnes podran conèixer el laboratori de materials o bé assistir a un taller de prevenció de lesions en un accident de trànsit. L’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) mostra com descobrir les bandes de radiofreqüència a l’espai aeri i organitza tallers de disseny de mecanismes aeronàutics, entre d’altres activitats. Per la seva banda, l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) obre el seu laboratori del foc i organitza tallers d’introducció a la geoinformació, la topografia làser o la creació de models 3D amb fotografies.

L’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) organitza tallers de robòtica i dels minerals del futur. A l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona, els alumnes podran entrar a la cuina, però per fer experiments de ciència. Per la seva banda, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona programa tallers d’Arduino i xerrades sobre l’energia eòlica, l’ús de residus per a nous materials de construcció, entre d’altres activitats. A l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) s’ha programat una àmplia oferta de tallers pràctics de programació, electricitat, mecànica, matemàtiques, etc. inspirada en situacions i problemes domèstics. En el cas de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) s’han programat visites a la sala intel·ligent Smart Room, al Laboratori d’Instrumentació Electrònica i Biomèdica, així com tallers d’introducció a la criptografia o a les propietats del grafè, entre d’altres.

Els alumnes que vulguin conèixer la història de la informàtica tenen l’oportunitat de visitar el Museu de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB). També la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) organitza tallers sobre les possibilitats de l’estadística, els mètodes numèrics o bé les equacions. Els alumnes també estan convidats a conèixer la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) i el seu simulador de navegació i descobrir com els navegants troben la seva posició i rumb. En el cas del Centre de la Imatge i Tecnologia Multimèdia (CITM) ofereix un taller pràctic per personalitzar els protagonistes en un videojoc. Finalment, també s’han programat visites guiades al Museu de Geologia Valentí Masachs i al Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación.

EscoLab és una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona iniciada l’any 2007 i coordinada pels programes Barcelona Ciència, de l’Institut de Cultura de Barcelona, i Cultura Científica, de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, amb la participació d’universitats i centres de recerca que organitzen i acullen les activitats.

Més informació: