Notícies de Recerca

Aquí pots trobar totes les notícies de recerca.

Sala de premsa

• Investiguen metamaterials reconfigurables i programables

Crear materials amb propietats electromagnètiques programables, el que s’anomena metamaterials reconfigurables definibles per software, és l’objectiu del projecte europeu VISORSURF, en el qual participa el grup interdepartamental NaNoNetworking Center in Catalunya (N3Cat) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). S’albira com una tecnologia revolucionària amb múltiples aplicacions en l’electrònica, la medicina, l’energia solar fotovoltaica, l’òptica i d’altres usos encara inimaginables.

• Impuls a un nou programa d’incubació d'empreses fotòniques

La UPC, per mitjà del Centre de Desenvolupament de Sensors, Instrumentació i Sistemes (CD6), i l’Ajuntament de Terrassa impulsen un programa d’incubació d’empreses fotòniques amb l’objectiu d’integrar els agents actius en la creació de noves idees de negoci que utilitzin la llum com a element per desenvolupar el seu producte o servei. La iniciativa té el suport de la Fundació Mobile World Capital i del Clúster d’Òptica i Fotònica del Sud d’Europa (SECPhO).

• Es crea un centre específic de recerca en ciència de dades i intel·ligència artificial

La UPC crearà el centre específic de recerca en Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI), centrat en el disseny i el desenvolupament de tècniques d'intel·ligència artificial i ciència de dades intel·ligents, així com en metodologies per a la realització del diagnòstic, la predicció, la gestió, el suport a la decisió i el control de sistemes complexos.

• La UPC proposa claus per avançar cap a un nou model energètic

La UPC ha elaborat un full de ruta, titulat 'Claus per a un nou paradigma energètic', en el qual apunta les línies estratègiques de recerca i desenvolupament de tecnologia amb es què treballarà a fi de contribuir a superar el model energètic que ha imperat en els darrers 150 anys, basat en una proporció creixent de recursos no renovables.

• L'investigador del BSC Jesús Labarta, distingit amb el premi Ken Kennedy

Es tracta del primer investigador europeu que rep aquesta condecoració, gràcies a les seves aportacions a la programació i l'anàlisi de rendiment dels supercomputadors.

• Un projecte de la UPC rep el premi ‘Sentinel Small Satellite Challenge’ de l’ESA i s’imposa com el millor dels Copernicus Masters Awards

Una iniciativa presentada per l’investigador de la UPC, Adriano Camps, i Alessandro Golkar, professor visitant procedent de l’institut Skoltech de Rússia, en col·laboració amb l’Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), ha guanyat el ‘Sentinel Small Sat (S^3) Challenge Award’ de l’Agència Espacial Europea (ESA), la categoria més important dels Copernicus Masters Challenge Awards, considerats com els ‘oscars’ de l’espai. Així mateix, el projecte ha rebut l’Overall Winner Award, que distingeix la millor iniciativa dels Copernicus Màsters.

• El projecte GEECCO té com a repte incrementar la presència de dones en el món de la ciència i la tecnologia a Europa

La posada en marxa d’accions que eliminen les barreres per contractar, mantenir i promocionar les investigadores en els camps de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques és l’objectiu del projecte europeu 'Gender Equality in Engineering through Communication and Commitment' (GEECCO), impulsat per nou socis europeus, entre els quals s'inclou la UPC.

• La UPC es manté entre les 100 universitats europees més innovadores

La UPC s’ha posicionat al lloc 84 i com a primera politècnica estatal en el rànquing Europe’s Most Innovative Universities-2017, elaborat per Thomson Reuters, i que posiciona les 100 universitats europees que més contribueixen a l’avenç de la ciència, la innovació tecnològica i l’impuls de l’economia mundial.

• La llum de sincrotró demostra l’eficàcia de dos fàrmacs contra la malaltia de la son

Un equip liderat per investigadors de la UPC ha desvelat el mecanisme d’acció dels fàrmacs FR60 i JNI18, que curen el 100% de ratolins amb malaltia de la son o tripanosomiasi africana. Mitjançant el Sincrotró ALBA, han visualitzat amb la llum de sincrotró com els fàrmacs s’adhereixen perfectament al DNA del paràsit que causa la malaltia, el Trypanosoma brucei, i conclouen que els compostos són potencials tractaments efectius contra la malaltia de la son, que amenaça a més de 55 milions de persones a l’Àfrica Subsahariana.

• La UPC, a l’IOT Solutions World Congress

La UPC donarà a conèixer solucions avançades en diferents àmbits i, especialment, en els de la medicina, la Indústria 4.0 i la Internet of Things a la tercera edició de l’IOT Solutions World Congress, que té lloc des del 3 d'octubre i fins al dia 5 al recinte Gran Via de Barcelona.

• Nous Starting Grant a tres investigadors

Els investigadors de la UPC Marcel Guardia, del Departament de Matemàtiques; Lorenzo Albertazzi, de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i Simon Wall, de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), són tres dels vuit investigadors de centres catalans distingits amb els ajuts Starting Grant del Consell Europeu de Recerca, en la sisena convocatòria per a investigadors experimentals d’aquesta institució.