La mirada dels estudiants UPC sobre l’economia circular

Cartell promocional de la jornada

Descarregar

Projectes UPC a la trobada d’enginyeria iGenium’17

24/10/2017

Albert Villalobo, Adrián Tardío, Ferdinando Fiumara i Esther Palacín, estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), han presentat tres projectes universitaris d’economia circular el dimarts 24 d’octubre, amb motiu de la jornada anual d’enginyeria iGenium’17, “L’aposta de les enginyeries per l’economia circular”. La iniciativa, organitzada per l’Institut d’Enginyers de Catalunya, és el punt de trobada de totes les associacions d’enginyeria i, enguany, pretén donar a conèixer projectes professionals i universitaris vinculats a l’economia circular.

L’economia circular és una iniciativa estratègica de la Unió Europea que té com a principals objectius preservar el capital natural, optimitzar l’ús de recursos i minimitzar els impactes de l’activitat econòmica. Per definició, l’economia circular és reparadora i regenerativa, i pretén que productes, components i recursos mantinguin la utilitat i el valor en tot moment. En el marc d’aquest canvi de paradigma, la jornada iGenium’17 convida elsestudiants universitaris a participar en una taula rodona en què podran explicar la visió personal de l’economia circular.

Les mirades vers l’economia circular dels estudiants UPC han portat Albert Villalobo, estudiant d’Enginyeria Industrial, a reflexionar sobre els problemes actuals per accedir a l’energia. D’aquesta anàlisi ha sorgit OhmPower, un nou sistema de distribució d’energia intel·ligent, modular i distribuït, dissenyat per regular, optimitzar i millorar l’accés a l’electricitat en situacions d’escassetat. El sistema és senzill d’instal·lar i utilitzar i no requereix coneixements tècnics, fet que permet que es pugui implementar en zones aïllades, d’accés difícil o bé amb necessitats especials, com poden ser els camps de refugiats.

La mirada d’Adrián Tardío, estudiant d’Enginyeria Química, s’ha fixat en els residus de cafè per generar biocombustibles. És el projecte UP!, una proposta emprenedora d’empresa social sense ànim de lucre orientada a produir biocombustible sòlid en forma de pèl·lets a partir dels residus de cafè com a matèria primera. Seguint el model d’economia circular, els residus que genera la societat són recollits, transformats i retornats en forma d’energia. La proposta d’Adrián inclou, en la seva idea de negoci, facilitar la inserció sociolaboral de joves nouvinguts.

També el projecte de Ferdinando Fiumara i Esther Palacín, estudiant del màster en Tecnologia i Gestió de l’Aigua de la UPC School, dirigeix la mirada cap al binomi aigua i energia amb el projecte (eC)2 Canvi de paradigma, de consumidors a generadors energètics al cicle integral de l’aigua. L’estudiant planteja una estratègia de desenvolupament sostenible i de conservació del planeta a través de la generació i el consum d’energies renovables amb tecnologies com la cogeneració, la codigestió solar i l’energia eòlica o la minihidràulica.

La presentació de propostes d’estudiants universitaris es completa amb la iniciativa Polieco-sign, de Jordi Bolet, estudiant d’Enginyeria de Materials de la Universitat de Barcelona, que planteja un nou material per a la construcció del mobiliari urbà amb un impacte mediambiental més baix.

Les iniciatives dels estudiants universitaris han format part d’una jornada en què també s'han exposat els projectes professionals més destacats d’enguany vinculats a l’economia circular: l’experiència de Manresa com a primer projecte de simbiosi industrial a Catalunya; la reutilització dels residus generats en les obres d’ampliació del Port de Barcelona; la reutilització de l’aigua en sectors com la mineria o l’astronàutica; la cadena de valor de l’ús de la fusta procedent de la gestió dels boscos públics, o bé la creació d’una plataforma col·laborativa que facilita l’enviament de portàtils que ja no es fan servir amb aplicacions educatives en escoles d’arreu del món, són alguns dels projectes que també s’exposaran en el decurs de la jornada, que també inclou un diàleg d’experts sobre com implementar projectes d’economia circular, és a dir, inversions responsables.

La trobada iGenium’17 és organitzada per l’Institut d’Enginyers de Catalunya, que reuneix les associacions d’Enginyers Aeronàutics, Agrònoms, de Camins, Canals i Ports, ICAI, Industrials, de Mines, de Monts, Navals i Oceànics i de Telecomunicació, i compta amb el suport d’entitats públiques i privades com la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, la Diputació de Lleida, Forestal Catalana, Caixa d’Enginyers, ICL Ibèria, La Mutua i l’Escola de l’Aigua, entre altres. La jornada s’adreça específicament a professionals de l’enginyeria i la indústria, els estudiants universitaris i les administracions públiques.

Més informació:

iGenium’17, “L’aposta de les enginyeries per l’economia circular”
Inscripcions: www.igenium.cat
Dimarts 24 d’octubre, de 15.30 a 20.30 h, al Palau Robert, Barcelona.