Bamboo Term

Descarregar

Irene Toro i Marc Vidal, estudiants del grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte de l'Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), han estat seleccionats finalistes del Premi Catalunya d'Ecodisseny 2017 en la categoria de Disseny jove.

06/11/2017

“Estem molt satisfets pel reconeixement, però sobretot molt contents per l’aprenentatge adquirit i perquè tot i la manca d’alguns coneixements i el temps limitat, hem desenvolupat un producte que un dia podríem veure en el mercat.” Irene Toro resumeix així la seva experiència en el Premi Catalunya d’Ecodisseny 2017, en el qual va presentar, juntament amb Marc Vidal, un termos biodegradable i 100 % natural.

L’objectiu era trobar un material que, contràriament a l’acer, no fos contaminant i que tingués un procés de fabricació econòmic i respectuós amb el medi ambient. “L’assessorament del professorat del Departament de Ciència dels Materials i Enginyeria Metal·lúrgica de la Universitat va ser clau en aquesta fase. Ens van ajudar a trobar un material apropiat i que complís les normatives vigents per a l’emmagatzematge d’aliments”, recorda Irene. Per això, el Bamboo Term es compon principalment de bambú, un material impermeable, lleuger però resistent, flexible, de baix cost i amb grans possibilitats també en el sector de la construcció.

El termos es completa amb suro, que actua com a aïllant i manté la temperatura del contingut, i pi per a les juntes i unions del recipient. D’acord amb els objectius del projecte, la producció dels tres materials és senzilla i no necessita processos tèrmics que impliquin un consum elevat d'energia. De fet, “el bambú creix en la natura molt ràpidament i en cultius sostenibles”, afegeix Irene.

Tot i que no s’ho esperaven, el projecte va ser seleccionat finalista entre les 115 candidatures presentades al Premi. “Ens va fer molta il·lusió que ens truquessin, però vam haver de fabricar una maqueta del producte per a l’exposició de projectes finalistes en només una setmana, ja que en el projecte inicial només vam presentar una simulació informàtica (render).” Però hi van arribar a temps. “La Universitat ens va deixar tot el necessari per fabricar la maqueta, com ara la talladora làser i els torns.”

Però l’experiència no s’acaba aquí. I és que ara Irene i Marc volen patentar i comercialitzar el producte. Per fer-ho, però, “primer hem de fer un estudi més ampli sobre el procés de recobriment i assegurar que el tractament del bambú és apte perquè estigui en contacte amb els aliments”, explica Irene.

Premi Catalunya d'Ecodisseny
El Bamboo Term va ser seleccionat en la categoria D, Disseny jove, del Premi, juntament amb 8 projectes més. El guardó, convocat per la Generalitat de Catalunya, selecciona els millors productes en desenvolupament o estratègies desenvolupades per estudiants o titulats novells, tenint en compte consideracions ambientals en el procés de desenvolupament, amb l’objectiu de minimitzar-ne l’impacte sobre el medi al llarg de tot el seu cicle de vida.

Més informació:

Irene Toro i Marc Vidal creen el prototip del Bamboo Term

Dos estudiants de l’EPSEVG, finalistes del Premi Catalunya d'Ecodisseny 2017

Els estudiants van utilitzar les instal·lacions de l'EPSEVG per al muntatge del termos