Un estudiant de l’EPSEB desenvolupa un material aïllant tèrmic basat en deixalles agrícoles

L'estudiant treballant en el seu procés d'investigació

Descarregar

El material desenvolupat per José Miguel Carranco, estudiant de màster de l'Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB), contribuirà a la millora del confort dels habitatges de Burkina Faso.

21/03/2018

José Miguel Carranco és estudiant del màster universitari en Construcció Avançada en l’Edificació de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) i ha desenvolupat el seu treball de fi de màster sobre el desenvolupament d’un material aïllant tèrmic basat en deixalles agrícoles per millorar el confort d’habitatges a Burkina Faso. És un projecte basat en el treball amb tecnologies i materials alternatius que, a més, té un component social important, de la mà de l’ONG Organització LAAFI.

“Al meu país, a l’Equador, salvant les distàncies, hi ha similituds climàtiques, constructives i d’agricultura amb Burkina Faso i, per a mi, era una oportunitat traslladar-hi els coneixements adquirits a l’Equador i aprofitar els productes agrícoles locals”, explica José Miguel.

El desenvolupament del projecte va començar amb un procés d’investigació en què va provar els diferents espècimens vegetals, les diferents combinacions, proporcions i concentracions, el grau de cohesió, la densitat i la conductivitat tèrmica. Va resultar que els millors vegetals eren les closques de cacauet i la canya de sorgo, que posseeixen uns valors de conductivitat tèrmica similars als de materials d’aïllament tèrmic existents al mercat.

El resultat ha estat un èxit i s’ha pogut generar un material que s’utilitza com a aplacat, un revestiment fet amb plaques per millorar l’element que fa de suport, que es pot aconseguir fàcilment i es pot col·locar en les infraestructures suburbanes de les principals ciutats de Burkina Faso, un país en el qual preval l’autoconstrucció a partir de parets de ciment i cobertes de metall.

José Miguel Carranco està tan satisfet dels resultats que ara pensa a traslladar-se al seu país i aplicar-hi aquest material. Allà va estudiar Arquitectura, guiat per una vocació clara en la qual l’objectiu era la construcció d’habitatge emergent. Després va venir la idea d’aprofundir en coneixements més científics i en els processos experimentals aplicats a materials, una inquietud que el va portar a la UPC per cursar-hi el màster. “El programa del màster em va semblar el més adequat per millorar el procés constructiu d’una edificació i afegir-hi aspectes que normalment no es tenen en consideració a l’hora de fer un disseny arquitectònic. He aconseguit allò que volia, ara toca construir”, conclou José Miguel, per a qui el pas següent en la seva carrera és aplicar les millores a l’Equador.

Més informació: