Acord entre la UPC i Metges Sense Fronteres per col·laborar en situacions d’emergència humanitària

Descarregar

Joan Antoni Tubau, director general d'MSF i, a la dreta, Francesc Torres, rector de la UPC, durant la signatura de l’acord. ©MSF/Santiago Dieguez

Descarregar

Joan Antoni Tubau i el rector Francesc Torres, signant l'acord. ©MSF/Santiago Dieguez

Una formació compromesa

Una de les finalitats d’aquesta col·laboració és que, a partir del coneixement d'altres realitats, els futurs professionals formats a la UPC esdevinguin persones compromeses i actives en la construcció d'un món més just i sostenible. L’acord també preveu el desenvolupament d’altres activitats d’interès mutu que podran articular-se a través d’acords o propostes específiques de col·laboració.

Actualment MSF aporta ajuda mèdica i humanitària a les poblacions necessitades en situacions d’epidèmia, d’endèmia, de catàstrofe natural i de conflicte en més de 70 països del món.

D’altra banda, el CCD és la unitat que des de l'any 1992 coordina els programes de cooperació per al desenvolupament i de participació i voluntariat social de la UPC. Desplega accions que contribueixen a millorar les condicions de vida de les persones, incidint per exemple en la cobertura de drets i necessitats bàsiques, la prevenció d'emergències, l'accés a noves oportunitats i capacitats o el reforçament de l'educació superior en altres sistemes universitaris. Des del 2017 també la cooperació local i el voluntariat social s’han consolidat com a eixos bàsics de l’acció del CCD.

Aportar coneixement i tecnologia per fer front a les necessitats bàsiques i per accedir al col·lectius més vulnerables en situacions complexes d’emergència humanitària és l’objectiu principal de l’acord signat el 20 de juliol entre els màxims representants de la UPC i de Metges Sense Fronteres, a la seu d’aquesta organització internacional d’ajuda humanitària a Barcelona.

20/07/2018

Francesc Torres, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Joan Antoni Tubau, director general de Metges Sense Fronteres (MSF), han signat el 20 de juliol a Barcelona un acord marc per coordinar de forma conjunta projectes i accions vinculades a l’ajuda humanitària.

Una col·laboració que es materialitzarà amb el desenvolupament d’estudis, de diagnòstics i estratègies, així com de projectes docents i de recerca encaminats a generar i implementar coneixement i solucions tecnològiques que ajudin a MSF a fer intervencions independents per fer front a emergències humanitàries en contextos molt insegurs, i fer-ho, a més, accedint al major nombre de persones possible d’entre el col·lectius més vulnerables.

Les accions conjuntes, coordinades pel Centre de Cooperació per al Desenvolupament (CCD) en el cas de la UPC i pel Centre Operatiu Barcelona per part d’MSF (OCBA) abasten també altres activitats i iniciatives de voluntariat o de sensibilització relacionades amb les crisis humanitàries i amb els camps d’activitat propis de la Universitat: l’arquitectura, l’enginyeria, les ciències i la tecnologia.

Mitjançant aquest acord, vigent per als propers quatre anys, l’estudiantat de la UPC podrà aportar coneixement i solucions i formar-se en l’acció i en l’ajuda humanitària mitjançant la participació activa en projectes de recerca o en programes de pràctiques impulsats per l’organització MSF.

Les accions a realitzar permetran donar suport a  intervencions en llocs remots, on la connectivitat als sistemes de comunicació és molt limitada, amb fonts d’energia insuficients i amb mancances a nivell de personal sanitari. A més, són zones de difícil accés, amb pocs actors internacionals com a interlocutors i amb limitacions o restriccions importants per part dels governs locals, tant pel que als protocols sanitaris com a la utilització de determinades tecnologies. En la implementació dels projectes també cal tenir en compte que s’adreçaran, majoritàriament, a persones i col·lectius amb dificultats per accedir a la tecnologia.

Iniciatives en marxa en l’àmbit TIC
Algunes iniciatives en aquest sentit s’han fet a través de projectes fi de grau i de projectes aplicats d’enginyeria elaborats recentment per estudiants de l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB). Un primer exemple ja realitzat correspon al treball de fi de grau de l’estudiant Marc Pons Technologies for Measuring Beneficiary Satisfaction, que consisteix en el disseny d’una eina pròpia de les TIC (tecnologies de la  comunicació i la informació) que permet la recol·lecció de dades en forma d'enquestes en hospitals o centres mèdics que es troben en zones rurals o aïllades seguint els plantejaments inicials de l’organització MSF.

També s’està implementant en el marc d’aquest acord la proposta Multimedia platform implementation for primary health centers in less developed countries, elaborada per l’estudiant Xavier Canyet. El treball consisteix a implementar plataformes multimèdia per a centres de salut primària en països menys desenvolupats i en breu es veurà materialitzat en una planta pilot que començarà a funcionar a Guinea Bissau a finals d’aquest mes de juliol.