El Parc d’Atraccions Tibidabo ha esdevingut, durant tres dies, un gran laboratori científic amb la UPC

Descarregar

Una parella d'estudiants comenta un dels experiments amb el seu professor durant aquesta edició del Fisidabo

Descarregar

Malgrat la boira, els estudiants de secundària van poder realitzar els experiments, com aquest relacionat amb la velocitat

Descarregar

L'estudi de fenòmens físics al vaixell pirata va tenir molts adeptes

Descarregar

El professor Luis Carlos Pardo, a la dreta, amb la resta de professors i divulgadors implicats en l'edicio 2018

Retrat de Luis Carlos Pardo, professor del grau d'Enginyeria Física de la UPC

Més de 2.000 alumnes de secundària han realitzat diversos experiments de física a les atraccions del Tibidabo. Ho han fet en el marc de la iniciativa 'Fisidabo', que organitzen conjuntament el Parc amb el grau d’Enginyeria Física de la UPC des de l'any 2012. En l'edició d'enguany, han col·laborat un centenar d'estudiants voluntaris d'aquest grau i del programa de Ciències i Matemàtiques CELLEX.

16/04/2018

Divendres passat, 13 d’abril, ha tingut lloc 'Fisidabo', una jornada d’experimentació que converteix el Parc en un laboratori de física gegantí per a més de 2.000 estudiants de 4rt d’ESO, 1r i 2n de batxillerat de tot Catalunya. Es tracta de la setena edició d’aquesta iniciativa, impulsada pel professor de la UPC Luis Carlos Pardo i organitzada pel Parc d’Atraccions del Tibidabo conjuntament amb el grau d’Enginyeria Física de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que s’imparteix a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB). És el primer any de gran abast escolar, després de l’experiència de les edicions anteriors amb alumnes de batxillerat internacional del programa de Ciències i Matemàtiques CELLEX.

El regidor Eloi Badia, president de Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i PATSA, i el rector de la UPC, Francesc Torres, van assistir a la jornada, que té té com a objectiu que els alumnes aprenguin física prenent part del procés d’aprenentatge de forma activa en un entorn lúdic com el del Tibidabo. Els estudiants han pogut escollir entre 19 propostes d’experiments a les diferents atraccions del Parc, creats a partir del currículum escolar. Un material que els alumnes i els professors poden aprofitar durant tot el curs i que està disponible a https://fisidabo.upc.edu/ca.

Els estudiants s'han pogut moure lliurement pel Parc i, a més del suport dels professors, han estat acompanyats i guiats per 100 voluntaris del grau d’Enginyeria Física de la UPC i del programa de Ciències i Matemàtiques CELLEX.
Durant la jornada també ha tingut lloc el projecte Fisidabo Hipàtia, en el que tres grups de batxillerat internacional del programa de Ciències i Matemàtiques CELLEX han portat a terme l’experiment que ells mateixos han creat i dissenyat. Aquests experiments s'han realitzat a l’Avió del Tibidabo  i a l’atracció Piratta. L’any passat, dos dels projectes de Fisidabo Hipàtia van ser publicats a la revista 'European Journal of Physics'.

Activitats científiques per tots els públics
A més, dissabte i diumenge 14 i 15 d’abril, tots els visitants que s’han apropat al Parc han pogut gaudir de diversos espectacles i tallers de ciència, en els quals s'han realitzat experiments a la vegada que s'ha fet divulgació sobre les figures d'Arquímedes, Newton o Stephen Hawking.

La cloenda final d'aquell cap de setmana científic al Parc s'ha dut a terme diumenge, 15 d'abril, amb un espectacle participatiu en el qual els espectadors han experimentat amb el comportament del nitrogen líquid.

Més informació: