El superordinador MareNostrum i les Macedònia s’alien per animar les nenes a fer carreres tecnològiques

09 Juliol 2018

Sis mil alumnes de primària de Barcelona visitaran el supercomputador en un tour pensat especialment per acostar la tecnologia a les nenes.

El grup Macedònia ha fet un videoclip dedicat al superordinador MareNostrum, que és una de les peces clau de la visita

El projecte “Som Investigadores” compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i és una iniciativa del Barcelona Supercomputing Center

El supercomputador MareNostrum i el grup musical Macedònia s’han aliat per animar les noies a apropar-se a la tecnologia. El superordinador i la cançó de les Macedònia titulada “MareNostrum” són dues peces clau de les visites de les quals podran gaudir sis mil alumnes de primària de Barcelona el curs vinent. El seu objectiu és apropar els més petits a les carreres tecnològiques i, molt especialment, captar l’atenció de les nenes. Les visites posen especial atenció a deixar clar que les noies poden utilitzar superordinadors i que pot ser gratificant per a elles.

Pla Barcelona Ciència de l’Ajuntament de Barcelona. Aquest matí el primer tinent d’alcalde de Barcelona, Gerardo Pisarello i el director del BSC, Mateo Valero han presentat les visites i la cançó en una festa infantil organitzada al jardins de Torre Girona, l’edifici que allotja el MareNostrum, actualment el supercomputador més potent d’Espanya, el 22è del món i el 5è d’Europa. Ha estat la primera vegada que les Macedònia han cantat la cançó MareNostrum en directe.

El projecte, anomenat “Som Investigadores”, parteix de la voluntat del Barcelona Supercomputing Center de contribuir a augmentar la presència de noies en les carreres tecnològiques. Diversos estudis apunten que la menor presència de noies en les carreres STEM (acrònim en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) té la seva arrel en creences que les nenes i noies adopten en edats molt primerenques (primària i primers cursos de secundària), en el sentit que aquestes vocacions són més pròpies del gènere masculí i que aquesta no és una sortida professional per a elles. És per això que el centre ha dissenyat unes visites en les quals es posa especial èmfasi a fer visible que treballar amb supercomputadors també pot ser una feina de dones.

Les Macedònia, grup infantil català per excel·lència, són el canal que ha escollit el BSC per arribar fins a les nenes de primària. Elles mateixes han estat les encarregades de presentar la cançó “MareNostrum” al seu públic a través de les xarxes socials (twitter, instagram, musical.ly) i abans de visitar el BSC, a l’escola, els alumnes hauran d’haver vist el videoclip on surten les components del grup “investigant” amb el supercomputador. “Investigadores de tot el món fem descobriments brutals, genials, des de Barcelona per a tot el món, amb un ordinador espectacular”, són els primers versos d’aquesta peça musical. La visita inclou més de mitja dotzena de jocs per introduir els alumnes al món dels superordinadors, estarà guiada per educadores i la presència de dones als materials educatius serà majoritària.

El Pla Barcelona Ciència, que dona suport a aquest projecte, és una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona per potenciar l’ecosistema de recerca i innovació de la ciutat. Una de les línies estratègiques d’aquest pla és impulsar i reforçar els programes STEAM i EscoLab, que permeten generar vocacions científiques en escoles i instituts (especialment de nenes i joves), amb la guia dels mateixos investigadors i investigadores i donar visibilitat a les dones investigadores.

Web visites de primària.