Presentat el document ‘Claus per a un nou paradigma energètic'

La presentació del document ‘Claus per a un nou paradigma energètic. Anàlisis de la situació i tendència. Línies de treball futures de la UPC per a la Transició vers un nou Model Energètic’ ha tingut lloc el 2 de març, a les 12 hores, a la Sala d'Actes de l’Edifici Vèrtex de la UPC (Plaça Eusebi Güell, 6, Barcelona).

02/03/2018

El document Claus per a un nou paradigma energètic. Anàlisis de la situació i tendència. Línies de treball futures de la UPC per a la Transició vers un nou Model Energètic apunta les línies estratègiques de recerca i desenvolupament de tecnologia amb què la UPC treballarà a fi de contribuir a superar el model energètic que ha imperat en els darrers 150 anys, basat en una proporció creixent de recursos no renovables. I analitza la perspectiva des de sis àrees temàtiques: l’alimentació; l’habitabilitat; l’accessibilitat i la mobilitat; la informació i la comunicació (TIC); els processos tecnològics, i la governança.

El treball és fruit d’un procés de reflexió interna, de confluència i debat, al sí de la Universitat, que ha tingut lloc del 2014 al 2017, i que ha comptat amb la participació d’un importat nombre d’investigadors i grups de recerca, així com algunes entitats externes. Amb aquesta iniciativa la UPC vol impulsar, de forma coordinada, tecnologies i noves formes organitzatives i de gestió orientades a la transició energètica, basada en l’ús d’energies renovables.

Per elaborar el document, es parteix de la base que la UPC és un referent en aquest àmbit tant en termes de docència com de recerca, i així es reflecteix en projectes com el Campus Energia (reconegut com a Campus d’Excel·lència Internacional) i el KIC InnoEnergy, una de les primeres comunitats de coneixement i innovació promoguda per l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT). Amb això, la UPC es proposa, com a accions transversals, anticipar la recerca i crear noves solucions tecnològiques en col·laboració amb l’entorn, assajant experiències pilot en els propis edificis i instal·lacions dels campus. Alhora, es planteja impulsar un canvi cultural en què la tecnologia estigui al servei de les persones, formant les noves generacions de professionals amb un projecte educatiu basat en la sostenibilitat. Igualment, la UPC s’identifica amb un rol cabdal en el debat general sobre el nou model energètic i social aportant propostes de futur.

A l’acte hi ha participat el rector de la UPC, Francesc Torres; el professor Carles Riba, impulsor del document, que ha explicat el procés de redacció del mateix; Francesc Guinjoan, delegat del rector per al KIC InnoEnergy, que ha presentat les línies de força del document i les actuacions transversals i per àrees temàtiques; així com els professors Xavier Flotats, que ha parlat sobre l’alimentació i l’energia; Albert Cuchí, que ha parlat d’habitabilitat i energia; Tània de los Santos, que ha abordat el tema de la mobilitat urbana i l’energia, i Eva Vidal, que s'ha referit a les TIC i l’energia.

Enllaços relacionats: