La UPC celebra el Dia Mundial de la Visió

Aquest dimecres, 11 d’octubre, té lloc a Terrassa la celebració del Dia Mundial de la Visió, amb tot un seguit d’activitats organitzades per la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT), el Centre Universitari de la Visió (CUV) i el projecte Mira’m, amb la col·laboració de l’Associació Catalana d’Optometria i Teràpia Visual (ACOTV). Aquestes accions tenen com a objectiu conscienciar la població de la importància de la prevenció per tenir cura de la salut visual.

11/10/2017

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), al món hi ha prop de 285 milions de persones amb discapacitat visual, 39 milions de les quals són cegues i 246 milions presenten baixa visió. D’aquests casos, aproximadament el 90% es concentren en països en vies de desenvolupament mentre que el risc de deficiència és significativament més alt en les dones que en els homes. Tanmateix, les xifres mundials de discapacitat visual han disminuït des que l’OMS i l’Agència Internacional de Prevenció de Ceguesa (IAPB) van impulsar a tot el món el ‘Dia Mundial de la Visió’: unes dades que indiquen que una actuació concertada de salut pública redueix les discapacitats visuals.

Revisions oculars gratuïtes
Entre les activitats que es duran a terme a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), destaca la carpa que la FOOT i el CUV s'instal·la el dimecres, 11 d’octubre, de 9.30 a 19.30 hores, a la plaça Vella de Terrassa, on estudiants de primària, i el públic en general, podran gaudir d’una revisió ocular complerta per part d’estudiants de la FOOT, supervisats per professorat de la Facultat.

El projecte 'Mira’m' també instal·larà una altra carpa –ubicada al costat de la FOOT i el CUV– on alumnes de l’Escola Vedruna Vall participaran, de 9.30 a 11 hores, en un taller pràctic sobre el funcionament de la visió, fent un èmfasi especial sobre les condicions de cada individu. L’objectiu és contribuir a la comprensió de la diversitat i de les capacitats de les persones, independentment de la seva idiosincràsia, i de la necessitat de tenir cura de la salut visual. El taller el desenvoluparà l’associació El món de prop, responsable del projecte.

'Mira’m' és un projecte educatiu creat per sensibilitzar la societat sobre la discapacitat visual i que planteja aportar experiències noves on la discapacitat visual es presenti de manera lúdica i propera. El projecte proposa diferents accions que busquen fomentar la participació, el diàleg i la reflexió de les persones, independentment de si tenen o no discapacitat visual.

La prevenció, el gran repte
La prevenció és el gran repte al qual s’enfronten els experts en ciències de la visió, ja que el 75% de la ceguesa es pot prevenir o es pot curar. Aquest és l’objectiu que des de l’any 1999 persegueix el programa Visió 2020: El Dret a Veure de l’OMS i l’IAPB, promogut anualment a través de la campanya de sensibilització del Dia Mundial de la Visió, que se celebra el segon dijous del mes d’octubre. El lema d’enguany és Salut ocular per a tothom, per recordar la universalitat del problema i la necessitat de fer pràctiques preventives, ja que el 80% de les afeccions oculars es poden prevenir o curar.