La UPC i CosmoCaixa organitzen ‘Moonit’ per descobrir la tecnologia aeroespacial del futur

Descarregar

Descarregar

Imatge de la reproducció de la Lluna de Luke Jerram que es podrà veure al Cosmocaixa

El proper dissabte, 7 d’octubre, de 19 a 24 hores, tindrà lloc al CosmoCaixa de Barcelona la Nit Jove, Moonit, on es podran descobrir els projectes de tecnologia aeroespacial que es desenvolupen al Campus del Baix Llobregat de la UPC, a Castelldefels, sota l’escenari d’una espectacular reproducció de la Lluna, realitzada per l’artista Luke Jerram. Els estudiants de la UPC tindran entrada gratuïta amb el carnet de la Universitat.

04/10/2017

A més de poder gaudir de l’obra de l’artista britànic Luke Jerram –una Lluna hiperrealista de set metres de diàmetre realitzada a partir d'imatges d'alta resolució de la superfície lunar–, els visitants podran conèixer, al CosmoCaixa de Barcelona, alguns dels grans reptes tecnològics actuals de l’enginyeria aeroespacial i de telecomunicació de la mà d’investigadors del campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) a Castelldefels: des de la generació d’energia en una base lunar fins al disseny d’un laboratori de fabricació digital amb impressores 3D de gran format a la Lluna. També tindran l’oportunitat d’observar un rover lunar realitzant detecció de cràters en temps real, experimentar de prop la importància de la microgravetat o moure’s per Google Moon mitjançant una pantalla interactiva. Els estudiants de la UPC tindran l'entrada gratuïta amb el carnet de la Universitat.

Els visitants gaudiran de cinc mòduls amb diferents activitats que els permetran submergir-se en aquestes tecnologies vinculades a l’espai:

Fem cràters a la Lluna
De la mà de Tinkerers –un laboratori de fabricació digital instal·lat a la incubadora ESA BIC Barcelona, de l’Agència Espacial Europea, ubicada a l’edifici RDIT del Parc UPC al Campus del Baix Llobregat, a Castelldefels– els visitants descobriran com es formen els cràters de la Lluna a través d'un mòdul interactiu que simularà la superfície lunar en la qual podran llançar un "asteroide” (objectes impresos en 3D). Els visitants també podran consultar l'Atles Lunar (Google Moon) en una pantalla interactiva i visitar, així, la superfície lunar i conèixer els cràters més importants del nostre satèl·lit.

Com sobreviure una nit a la Lluna
El Laboratori de Microgravetat del Departament de Física, vinculat a l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) de la UPC, exposarà el funcionament d’un sistema que permeti aportar l’energia necessària per passar una nit a la Lluna –que pot tenir una durada de fins a 14 dies terrestres–, quan les condicions de temperatura són extremes (-150ºC). Es mostrarà una maqueta a escala reduïda del sistema de captació d’energia solar i generació d’electricitat que s’està dissenyant actualment en col·laboració amb agències espacials.

2MS: Cartografiant la Lluna
El grup de recerca en Geomàtica del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC) mostrarà com, en el marc d’alguns projectes internacionals, s’estan desenvolupant sistemes que permetran millorar la generació de cartografia i models de gravetat dels cossos planetaris del sistema solar i, en particular, de la Lluna. Entre aquests projectes destaca PERIGEO, que tenia com a objectiu avançar en el coneixement de les tecnologies espacials fent ús de drones, o GAL, que va permetre avançar en els procediments per al a determinació de la gravetat amb vehicles low-cost.

També es podrà veure un prototip de "micro-rover lunar" en moviment, el qual pot generar models 3D de la superfície de la Lluna mitjançant sensors de baix cost i que inclou sistemes inercials, hodòmetres i una càmera Kinect, entre d'altres.

Laboratori de Fabricació Digital a l’espai
Els laboratoris de fabricació digital (Fab Labs) tenen un gran potencial tant en futures missions a la Lluna com en l’Estació Espacial Internacional i un exemple d’això és el  projecte de la NASA Next Space Technologies for Exploration Partnerships (NextSTEP). Tinkerers ens mostrarà una maqueta d’un d'aquests futurs laboratoris lunars i els seus equips de fabricació digital (impressió 3D, màquines làser i altres equips de control numèric), així com les tecnologies que podrien utilitzar-se en la construcció de les bases lunars utilitzant els diferents materials existents a la Lluna.

Microgravetat
Les futures missions d'exploració espacial requereixen un emmagatzematge eficient de combustibles criogènics (a molt baixa temperatura) durant llargs períodes de temps en condicions de microgravetat. Les bombolles de vapor que es formen per ebullició en aquestes condicions poden ser molt perilloses i causar problemes en la posada en marxa del motor o la càrrega de combustible.

Aquest és un dels molts aspectes en què l’experimentació en condicions de microgravetat resulta imprescindible pel disseny de sistemes espacials. En aquest mòdul els visitants podran observar el comportament de diversos experiments en una torre de microgravetat a petita escala projectats en una gran pantalla. S’exposarà també el sistema experimental construït pels investigadors del Laboratori de Microgravetat que pròximament volarà en un coet suborbital de la NASA.

A l’exposició, també s’hi podrà trobar un estand de la UPC amb informació sobre els estudis que s'ofereixen a les escoles del Campus del Baix Llobregat, a Castelldefels.