Neix el CYBERCAT, el centre de recerca interuniversitari en seguretat informàtica i privadesa de les dades

Descarregar

Miquel Soriano, el tercer per la dreta, junt amb els representants dels set grups de recerca de les sis universitats catalanes, durant l'acte de presentació del CYBERCAT

Els grups de recerca que integren el CYBERCAT sumen més de cent investigadors. Una massa crítica i de coneixement que, en els darrers cinc anys, han desenvolupat més de 35 projectes competitius, han captat més de sis milions d'euros en fons per la recerca i han publicat més de 400 articles en revistes indexades.

El 8 de maig s'ha presentat a Barcelona el Centre de Recerca en Ciberseguretat de Catalunya (CYBERCAT), format per set grups de sis universitats catalanes, entre els quals hi ha el grup de Seguretat de la Informació (ISG) i el grup en Matemàtica Aplicada a la Criptografia (MAK) de la UPC. El nou centre, que agrupa més de cent investigadors, neix amb la voluntat d'esdevenir una entitat de referència que aglutini el coneixement de tots els grups de recerca que treballen en ciberseguretat a Catalunya. A més de la UPC, hi participen la UAB, la UdL, la UOC, la UPF i la URV, que n'és la coordinadora.

08/05/2018

La ciberseguretat és una de les prioritats de la societat: els sistemes de comunicació i de la informació són fonamentals i el seu mal funcionament fa que la vida pràcticament s’aturi. En els darrers anys els atacs informàtics i els robatoris de dades personals creixen dia rere dia i les empreses són conscients que la seguretat és molt important per a la seva reputació. També creix el nombre de feines i la demanda d’experts en aquest àmbit.

Davant d’aquest panorama, el 8 de maig s’ha presentat el CYBERCAT, un centre de recerca interuniversitari format per sis universitats: l'Autònoma de Barcelona (UAB), la de Lleida (UdL), l'Oberta de Catalunya (UOC), la Politècnica de Catalunya (UPC), la Pompeu Fabra (UPF) i la Rovira i Virgili (URV), coordinadora del nou centre. En conjunt, el centre integra els grups de recerca catalans que treballen en tecnologies de seguretat i de privadesa de la informació i reuneix un centenar d’investigadors, el màxims experts en la matèria del país.

Es tracta del primer centre de recerca català que aglutina tots els grups que investiguen en seguretat i en privadesa amb l’ambició de constituir-se com un centre de referència tant en l'àmbit nacional com internacional. Els seus objectius són aconseguir finançament, ser més visibles i esdevenir interlocutors de la indústria i del govern. També vol formalitzar i aprofundir la col·laboració en programes de doctorat i reforçar i estendre la formació d’alt nivell en aquests àmbits, tot consolidant i estrenyent les relacions de recerca existents entre les universitats catalanes participants.

Intensificar el treball conjunt
Els investigadors que formen part d’aquests grups de recerca ja treballen en articles científics conjunts, en projectes de recerca multilaterals, en codirecció de tesis, etc. Amb la formalització de la creació d'aquest centre, s’intensificaran aquestes relacions. Entre les iniciatives que es duen a terme destaquen projectes que tenen a veure amb les smart cities, relacionats principalment amb la mobilitat de trànsit i amb la participació ciutadana. També és important el seu treball en criptografia i en anonimització de dades, orientades a la creació de tecnologies que satisfacin els requisits del nou Reglament Europeu de Protecció de Dades, el qual entrarà en vigor a finals d’aquest mes de maig, així com en seguretat i privadesa de la localització o en l'Internet de les coses (IoT, per Internet of Things).

Hi ha dues idees principals que guien la recerca del CYBERCAT: d’una banda, minimitzar la informació que es recapta de l’usuari, per conciliar la seguretat i la privadesa; d’altra banda, dissenyar protocols de seguretat que siguin beneficiosos per a totes les parts (coutilitat), per tal que cap dels participants no estigui temptat de desviar-se’n.

El nou centre inicia la seva singladura integrat per nou grups de recerca, coodinats pel CRISES de la URV, del qual n'és responsable Josep Domingo-Ferrer. Per part de la UPC,hi formen part el Grup de Seguretat de la Informació (ISG, per les sigles en anglès d'Information Security Group), coordinat per Miquel Soriano, i el grup en Matemàtica Aplicada a la Criptografia (MAK), liderat per Jorge Villar.

Pel que fa a la resta d'universitats, els grups de recerca implicats són el Cryptography & Graphs Research Group (C&G) de la UdL, coordinat per Josep M. Miret; el K-ryptography and Information Security for Open Networks (KISON) de la UOC, per David Megías; el Security of Networks and Distributed Application (SENDA)de la UAB, per Jordi Herrera, i el Wireless Communications (WiCom) de la UPF, la responsable del qual és Vanesa Daza.

Més informació: