La UPC exposa en un estand a l'IOT. ©IOT Solutions World Congress

La UPC, a l’IOT Solutions World Congress

WOMEN-UPC és un dispositiu sense fil

Vehicle del Vilanova Formula Team

La UPC donarà a conèixer solucions avançades en diferents àmbits i, especialment, en els de la medicina, la Indústria 4.0 i la Internet de les Coses a la tercera edició de l’IOT Solutions World Congress, que té lloc des del 3 d'octubre i fins al dia 5 al recinte Gran Via de Barcelona.

04/10/2017

L’IOT Solutions World Congress compta amb un estand de la UPC, situat al Pavelló de la Generalitat de Catalunya (Espai C-400, número 13), on el Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), el centre tecnològic de la Universitat, presenta capacitats tecnològiques i projectes que desenvolupa relacionats amb l’Internet de les coses, així com dos prototips tecnològics: WOMEN-UP, un dispositiu integrat per rehabilitar la musculatura del sol pelvià i tractar la incontinència urinària, des de casa, amb control mèdic remot, i un sistema de supervisió intel·ligent per al manteniment predictiu de plantes industrials.

WOMEN-UP, dissenyat per investigadors del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la UPC i l’Hospital Clínic de Barcelona en el marc del projecte europeu que porta el mateix nom, està format per tres elements: dos dispositius de bio-feedback sense fils, una aplicació de mòbil amb jocs seriosos (serious games) i una plataforma web. Els dispositius capten les contraccions musculars del sol pelvià i envien el senyal a l'aplicació per interactuar amb els jocs que serveixen d'entrenament. Els resultats de les sessions que fa la pacient s'envien a la plataforma web, en la qual tant el terapeuta com la pacient poden avaluar la progressió del tractament.

El sistema, que ja s’ha assajat en pacients, està dissenyat per motivar les persones que pateixen incontinència urinària a complir amb el programa d’exercicis que ha de fer a casa cada dia i permetre la supervisió mèdica remota per garantir l'efectivitat del tractament, així com estalviar temps i diners a pacients i serveis de salut. En el projecte WOMEN-UPC hi participen també l’Academic Medical Center d’Amsterdam i el Kuopio University Hospital (vegeu notícia relacionada).

El sistema de diagnòstic intel·ligent per monitoritzar amb control remot maquinària industrial, creat pel grup de recerca Motion Control and Industrial Applications (MCIA) de la UPC, està especialment ideat per fer el seguiment d’elements crítics com ara els engranatges, els coixinets i els motors elèctrics, sota condicions de desgast, desalineació i pèrdua de rendiment. A partir del tractament intel·ligent de senyals d’emissió acústica, vibracions i corrents elèctrics, el sistema sensor local és capaç d’extreure de manera automàtica les condicions d’operació de la maquinària. La centralització de la informació permet obtenir informació de diagnòstic i recomanacions de control, a temps real, així com la previsió de futur. Representa un avenç significatiu com a suport a la presa de decisions, i a l’optimització i gestió de recursos.

Internet of Things
D’altra banda, l'InLab FIB, que és un laboratori d'innovació i recerca de la Facultat d'Informàtica de Barcelona de la UPC, és present a la fira amb un estand dins del Pavelló de l'Ajuntament de Barcelona. En aquest estand exposa les innovacions tecnològiques del laboratori relacionades amb la Internet of Things. Concretament, presenta projectes basats en les últimes tecnologies TIC, la ciberseguretat, la simulació i la ciència de dades (Data Science), com ara el projecte europeu BIG IoT, finançat a través del programa H2020 i altres iniciatives aplicades al transport.

L’IOT Solutions World Congress està orientat a connectar tecnologia i indústria i crear la millor plataforma perquè experts i empreses desenvolupin junts estratègies i projectes de la Internet industrial. Es preveu una assistència de més de 10.000 professionals de més de 70 països.

El monoplaça del Vilanova Formula Team, a la fira Ind(3D)dustry
El congrés IOT Solutions s’emmarca dins la Barcelona Industry Week, la setmana de la indústria que té lloc fins al 6 d’octubre al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i en la qual l’equip Vilanova Formula Team, integrat per estudiants de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG), exposa el seu vehicle monoplaça de Formula Student.

El cotxe es presenta a la fira la In(3D)ustry from needs to solutions, dins l’estand d’HP, empresa que ha donat suport en la construcció del vehicle, amb el qual els estudiants han participat en la competició universitària internacional.