Esteu aquí: Inici > Més notícies > 1996 > La UPC participa en la construcció del telescopi més gran d'Europa

La UPC participa en la construcció del telescopi més gran d'Europa

Es preveu que l'aparell es comenci a construir el 1997 i estigui llest abans del 2004 Dos equips de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), dels departaments d'Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial i d'Óptica i Optometria, participen en la construcció del gran telescopi de Canàries, que serà el més gran d'Europa i un dels més grans del món, i que l'empresa Grantecan construïrà a l'Observatori del Roque de los Muchachos, a l'illa de La Palma.

30/06/1996

La UPC ha arribat a un acord amb l'Institut d'Astrofísica de Canàries, promotor d'aquesta iniciativa, i Grantecan (Gran Telescopio de Canarias), empresa constituïda per a la construcció del telescopi, per començar a treballar en el projecte. Està previst que l'aparell, un dels més grans del món, es comenci a construir l'any 1997 i que es posi en funcionament entre el 2002 i el 2004. La dificultat en la construcció d'aquest telescopi és aliniar els 36 segments hexagonals que configuren el cor de l'aparell i ajustar la seva posició de manera exacta per tal d'obtenir la millor qualitat d'imatge. La investigació que du a terme l'equip d'Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la UPC, encapçalat per Josep Maria Fuertes, consisteix en dissenyar un sofisticat sistema de control informàtic del funcionament d'aquests segments articulats.

L'aparell estarà format per un mirall hiperbòlic, de 10 metres de diàmetre, segmentat en 36 miralls hexagonals. Cada segment, que tindrà 1,8 metres de diàmetre i pesarà uns 400 quilos, es mourà mitjançant tres posicionadors i un sistema de sensors situats a la part inferior del mateix segment

El sistema de control detecta, a través de sensors, la posició i la inclinació de cadascun dels segments i permet corregir els errors de posició dels mateixos, és a dir, d'ajustar-los en la posició correcta. El grup d'investigadors del Departament d'Òptica i Optometria, sota la direcció de Ferran Laguarta, adaptaran un nou sistema òptic de mesura sense contacte, capaç de determinar la posició i la orientació exactes del conjunt de segments del mirall, amb precisió nanomètrica. El sistema, basat en l'anàlisi d'un patró d'interferències, obté simultàniament informació de dos segments contigus. D'aquesta forma, es pot determinar amb elevada precisió la seva posició i orientació relatives, i el desplaçament d'un respecte de l'altre. L'aparell treballarà amb llum blanca o bé monocromàtica en funció del tipus de mesura a realitzar. L'estructura del futur gran telescopi de Canàries serà similar a la del telescopi Keck de Hawai. Aquesta instal·lació, inaugurada l'any 1993, i en la construcció del qual ja hi va participar el professor de la UPC Josep Maria Fuertes, també està constituïda per un mirall segmentat de 10 metres de diàmetre.

Les investigacions realitzades pels experts de la UPC introduïran certs avenços respecte al de Hawai, relatius a la instrumentació i també a aspectes particulars, com ara el sistema de control actiu: el telescopi de Canàries tindrà un sistema distribuït amb una xarxa de 36 computadors, un per segment, que controlaran de forma coordinada el funcionament de tots els segments del mirall. Així mateix, es preveu que tingui una òptica adaptativa, capaç de contrarestar els efectes perturbadors de l'atmosfera sobre les imatges que el telescopi capta de l'espai.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
Mapa de deformació co-sísmica del terratrèmol del Nepal (25 d’abril de 2015) superposat a una imatge de Google Earth. L’estrella vermella indica la posició de l’epicentre del terratrèmol El terratrèmol del Nepal causa una deformació del terreny de gairebé 1.1 metres, segons un estudi del CTTC Investigadors del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), vinculat a la ... [llegir +]
La 13a edició de la Festibity se centra en el Big Data El 28 de maig les instal·lacions del FC Barcelona acolliran la 13a edició de la Festibity, la ... [llegir +]
Un equip d’estudiants de la UPC passen amb èxit la final mundial del concurs de programació de l’ACM Un equip de tres estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha assolit la 28ena ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)