Esteu aquí: Inici > Més notícies > 2011 > Aprendre a jugar a escacs amb realitat augmentada

El sistema incorpora una aplicació que reconeix i explica els moviments de cada peça, enregistra les partides i permet la retransmissió per Internet

Aprendre a jugar a escacs amb realitat augmentada

Un estudiant i una estudianta de l’Escola d’Enginyeria de Terrassa de la UPC han creat un innovador sistema per aprendre a jugar a escacs que utilitza la realitat augmentada, la visió per ordinador i la intel·ligència artificial.

10/02/2011
Una webcam estàndard, el tauler i les peces d’escacs i un software específic són els elements principals en els quals es basa el projecte de fi de carrera amb què l'estudiant i l'estudianta d’Enginyeria Tècnica de Telecomunicacions de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Ivan Paquico i Cristina Palmero, van obtenir una matrícula d’honor. Dirigit pel professor Jordi Voltas, el van desenvolupar durant la seva estada a Finlàndia, fruit d’un programa de mobilitat internacional en què van participar.

El sistema creat per Ivan Paquico, campió d’Espanya d’escacs per Internet al 2001, i Cristina Palmero, jugadora federada, ofereix als clubs, les federacions i el professorat d’escacs un recurs didàctic d’aprenentatge que els facilitarà molt la seva tasca i que farà més atractiu aquest joc de taula, especialment per als més petits.

Combina la realitat augmentada, la visió per ordinador i la intel·ligència artificial. L’equipament necessari consisteix en una webcam domèstica d’alta definició, el software Augmented Reality Chess, un tauler convencional i uns marcadors, una sèrie de cartolines de la mateixa mida que les caselles del tauler, cadascuna amb una lletra inscrita que correspon a la inicial del nom de la peça dels escacs: la lletra R per al rei, la D per a la dama, la T per a les torres, l’A per als alfils, la C per als cavalls i la P per als peons.

Aprendre escacs amb peces virtuals
Els sistema funciona de la següent manera: l’aprenent utilitza un tauler d’escacs clàssic, però, en comptes de les peces convencionals, ha de moure els marcadors. El tauler, il·luminat amb llum zenital, s’enfoca amb la webcam, connectada a un ordinador. Cada cop que l’alumne mou una de les peces (marcadors) a la casella que li pertoca, el sistema reconeix la peça i la reprodueix en tres dimensions a la pantalla de l’ordinador, és a dir, la converteix en una peça virtual.
És a dir, si l’aprenent ha triat la peça P (peó), a la pantalla es veurà un peó en tres dimensions i, el més important, amb totes les possibilitats de moviment marcades sobre el tauler. D’aquesta manera, es poden aprendre d’una manera senzilla i atractiva les possibilitats de moviment de cadascuna de les peces dels escacs, cosa que fa que l’aplicació estigui especialment adreçada als nens i nenes que s’inicien en la pràctica d’aquest joc de taula.

Els escacs, accessibles a tothom
L’aplicació d’aprenentatge es completa amb un programa de reconeixement dels moviments, anomenat Chess Recognition: a través de les imatges que capta la webcam, el sistema reconeix i analitza instantàniament cada moviment de cada peça, és capaç d’arbitrar, d’identificar moviments no reglamentaris, ‘cantar’ cada jugada i explicar als dos jugadors en veu alta l’estat de la partida.

Segons Ivan Paquico i Cristina Palmero, aquesta prestació pot ser molt útil per als jugadors amb discapacitat visual, que compten amb la seva pròpia federació i que, fins ara, han de jugar amb taulers i peces especials, així com per a tota mena de clubs, federacions, tornejos, aficionats.

A més, el programa Chess Recognition guarda a la memòria la totalitat de la partida per poder compartir-la i emetre-la per Internet i per visionar quan es vulgui, alhora que pot generar un arxiu històric per estudiar l’evolució dels jugadors. També crea automàticament i per defecte la planella (l’acta oficial de la partida) i la posa a disposició de l’usuari per consultar-la o imprimir-la.

Des ja fa uns anys, és possible jugar als escacs i enregistrar la partida a través d’una complexa tecnologia que es basa en peces que incorporen xips i un tauler USB especial equipat amb dispositius electrònics. Aquest equipament té un cost aproximat d’entre 400 i 500 euros al mercat.

El sistema desenvolupat pels dos estudiants de l’Escola d’Enginyeria de Terrassa (EET) millora la tecnologia actual per aprendre a jugar a escacs i multiplica les seves prestacions. Alhora abarateix significativament el preu del conjunt —format pel tauler, les peces o marcadors, la webcam i el software—, el qual ronda els 40 euros, tot i que no es comercialitza.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
El Consell de Govern es reuneix el 26 de maig i la sessió s’emet en directe per UPCtv El Consell de Govern de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) es reunirà dijous, 16 de ... [llegir +]
Mateo Valero, investit doctor ´honoris causa´ per la Universitat de Granada. Copyright: Universitat de Granada El catedràtic Mateo Valero, investit doctor ‘honoris causa’ per la Universitat de Granada Mateo Valero, director del Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación ... [llegir +]
Es lliuren els premis ‘Three Headed Monkey Awards. Social Point’ de videojocs Divendres, 20 de maig, de 15.30 a 21 h, l’Auditori de Barcelona (c. Lepant, 150) serà ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)