Esteu aquí: Inici > Més notícies > 2011 > L’alternativa ecològica als materials de la construcció

El viver

L’alternativa ecològica als materials de la construcció

Un nou material, procedent del reciclatge del paper i el cartró mitjançant un procés biotecnològic innovador, està destinat a substituir, a mitjà termini, els materials tradicionals en els sectors de la construcció, el transport i l’embalatge. Va néixer fa dos anys a la UPC a Terrassa i l’han batejat amb el nom de Biprocel.

11/02/2011
El guix premsat que es fa servir en la construcció, el poliestirè expandit que s’usa en el transport d’aliments i medicaments o la resina dels plafons interiors dels vehicles són alguns dels materials que, a mitjà termini, seran substituïts pel Biprocel. “En un futur pròxim, la llei obligarà els sectors de la construcció, la rehabilitació, el transport o la logística a fer servir un 20 % de materials reciclats”, diu Margarita Calafell, investigadora que lidera el Laboratori de Catàlisi Enzimàtica de la UPC a Terrassa, on ha nascut el Biprocel, acrònim de biotechnological process on cellulose.

El nou material, que ja s'ha patentat, s'obté a través d’un procés biotecnològic de residus de cel·lulosa, és a dir, a partir de reciclar biotecnològicament paper, cartró, fusta o teixit, en definitiva, “qualsevol matèria amb un percentatge de cel·lulosa”, apunta Calafell.

"Tot va començar arran d’una col·laboració amb una empresa d’arts gràfiques que s’havia d’acreditar amb l’ISO i, per tal d’aconseguir-ho, necessitava millorar la gestió dels seus residus”, explica Calafell. “Vam començar a treballar en la manipulació de residus de paper fins que vam aconseguir la millora que volia l’empresa d’arts gràfiques”, afegeix.

Aquesta experiència va servir a la investigadora per adonar-se que aquest procés es podia millorar i, el juny de 2008, gràcies a una subvenció de l’Agència de Residus de Catalunya i a “l’empenta de tot l’equip”, van aconseguir fer el reciclatge mitjançant el procés biotecnològic, és a dir, minimitzant tot el que produeix un impacte negatiu en el medi ambient. “La biotecnologia no és res més que tractar els productes de la mateixa manera que ho faria la natura però amb la intervenció humana”, aclareix Margarita Calafell.

Les peces fabricades amb Biprocel tenen unes propietats molt interessants, com ara la ignifuguitat, la impermeabilitat, la resistència als impactes, la lleugeresa i l’aïllament tèrmic i acústic. Aquestes característiques el converteixen en un material molt atractiu per a sectors com ara la construcció, l’automoció, el transport o l’embalatge, que el veuen com una alternativa real i, a curt termini, necessària per a la seva activitat. De fet, el nou material podrà substituir, per exemple, les plaques de guix laminat, els envans aïllants, les plaques d’insonorització o els falsos sostres. A més, el fet que sigui emmotllable també permetrà utilitzar Biprocel com a material d’embalatge en substitució del poliestirè expandit i altres productes derivats del petroli.

Producció i comercialització
El procés d’obtenció del Biprocel es caracteritza per quatre factors: no requereix la utilització de productes químics; no hi ha pèrdua de matèria, de manera que per cada quilogram de residus, se n’obté un de Biprocel; no produeix residus, perquè l’aigua que es fa servir també es recicla, i té un baix consum energètic, molt inferior al de les transformacions químiques dels materials amb base de cel·lulosa.
Margarita Calafell destaca que "amb la nova tècnica que hem desenvolupat per a aquest material es pot aconseguir modificar les propietats de qualsevol tipus de residus que provinguin de matèries cel·lulòsiques com ara el paper, els residus de fusta o el cotó”.

L'empresa que té el mateix nom del producte, Biotechnological Process on Cellulose, s'ha constituït el més de gener d'aquest any i està participada per la UPC. Biprocel fabricarà i comercialitzarà el nou material, perquè “ningú millor que nosaltres coneix les peculiaritats del producte i hem comprovat que no hi ha cap empresa que disposi de totes les capacitats necessàries per fabricar el Biprocel”. El nou material sortirà al mercat d’aquí a uns sis mesos, “quan s’hagi automatitzat el procés de producció, ja que fins ara les proves s'han fet al laboratori o artesanalment”, puntualitza la investigadora.

S’estima que la penetració als mercats objectius pot arribar a ser d’entre el 2 % i el 10 % en cinc anys. Això suposaria una producció de 2.700 tones el cinquè any.

Biprocel

Margarita Calafell

Gener de 2011

Què
Nou material procedent del reciclatge del paper i el cartró mitjançant un procés biotecnològic

On
Laboratori de Catàlisi Enzimàtica

Per a qui
Sectors de la construcció, auxiliar de l’automoció, transport i logística

Per a què
Substituir processos i materials contaminants i no renovables

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
Els guardonats de la Festibity La Festibity reconeix la tasca de Xavier Trias en el sector de les noves tecnologies amb una menció honorífica Ahir les instal·lacions del FC Barcelona van acollir, el 28 de maig al vestre, la 13a edició de ... [llegir +]
Imatge del cartell que anuncia la jornada ‘Smart talent, smart projects. El valor dels equips multidisciplinaris’, tema central de la 4a Jornada UPC Alumni El proper dimecres, 3 de juny, tindrà lloc, a la sala d’actes de l'Escola Tècnica Superior ... [llegir +]
Mapa de deformació co-sísmica del terratrèmol del Nepal (25 d’abril de 2015) superposat a una imatge de Google Earth. L’estrella vermella indica la posició de l’epicentre del terratrèmol El terratrèmol del Nepal causa una deformació del terreny de gairebé 1.1 metres, segons un estudi del CTTC Investigadors del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), vinculat a la ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)