Esteu aquí: Inici > Més notícies > Com t'has de vestir per no passar fred?

Com t'has de vestir per no passar fred?

Durant l'hivern, amb les temperatures baixes, necessitem peces de roba lleugeres, que transfereixin la humitat de la transpiració des de l'interior cap a la part externa de la peça.

03/02/2012
Als mesos d'hivern les temperatures baixen i el nostre cos pateix un descens tèrmic. Davant el fred i, en concret, el vent fred, hem d’aconseguir una temperatura de confort; és a dir, una temperatura amb la qual el nostre cos se senti còmode.

Això farà que no tinguem cap impuls que ens porti a abandonar el medi en el qual ens trobem. Com podem fer-ho? Necessitem peces de roba lleugeres, que transfereixin la humitat de la transpiració des de l’interior del teixit, en contacte amb la pell, cap a la part externa de la peça. El teixit ha de retenir la calor interna, i no ha de permetre el pas de l’aire fred exterior cap a l’interior de la peça de roba.

Teixits intel·ligents
Parlem d’una mena de fiscalitzadors del fred, uns teixits intel·ligents que interactuen amb la persona que els vesteix i que reaccionen a un estímul extern, de manera que doten la peça de noves propietats i funcionalitats. Un sol producte ha de respondre com a absorbent i com a hidròfug en funció d'on vingui la humitat; ha d’escalfar o refredar quan la diferència de temperatura entre la persona i l'ambient exterior així ho requereixi, i, per descomptat, aquestes propietats i funcionalitats han de ser permanents. Aquests teixits —que funcionen com una segona pell— han estat confeccionats tradicionalment amb llana i altres pelatges d'animals. Actualment es fan de fibres químiques de secció buida, microfibres i nanofibres adherides als teixits. Segons explica Josep Maria Canal, professor del Departament d'Enginyeria Tèxtil i Paperera de la UPC, les fibres dels teixits es col·loquen paral•leles formant un conjunt de 170 fibres a la secció recta i lligades amb baixa torsió. D’aquesta manera creen microcàmeres d'aire dins l’estructura del filat, que contribueixen decisivament a l'aïllament tèrmic.

Amb les fibres ja seleccionades, es decideix el disseny de l’estructura del teixit: de calada —dues sèries de fils entrellaçats i perpendiculars entre ells— o de punt.
En l’acabat del teixit s’apliquen superficialment microcàpsules de canvi de fase que constitueixen la primera barrera al fred. “Dins de cada microcàpsula hi ha un producte de tipus parafina que, en funció de la temperatura, es fon o es solidifica”, explica Canal. D’aquesta manera, les microcàpsules retenen la calor latent de canvi de fase del producte i l'aïllament entre la persona i el medi exterior guanya en eficiència.

La tecnologia d'aplicació de microcàpsules s’utilitza en altres teixits intel·ligents, com ara els que alliberen aromes controladament i els que tenen principis terapèutics.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
D’esquerra a dreta membres de la taula: Sandra Bestraten, professora de l’ETSAB; Daniel Guasch, director de la Càtedra d’accessibilitat de la UPC; Jordi Martí, regidor del districte de Sants-Montjuïc; Ramon Lamiel, gerent de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, i Jordi Bailach, director Comerç i Consum de l’Ajuntament de Barcelona. El comerç de Sants podrà aplicar les millores d’accessibilitat proposades per estudiantat de l’ETSAB El 16 d’abril s’han presentat, a la Sala de Plens de la Seu del Districte de Sants-Montjuïc de ... [llegir +]
Imatge del concurs de tuits per Sant Jordi Torna el concurs de tuits per Sant Jordi Els dies 22, 23 i 24 d'abril, per celebrar Sant Jordi la Universitat Politècnica de Catalunya ... [llegir +]
Pau Fonseca i Antoni Fonseca, investigadors de l'InLab FIB, fent servir el programari que han desenvolupat. Algorismes per a l'arquitectura sostenible Investigadors de l'InLab FIB de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) creen un 'software' ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)