Esteu aquí: Inici > Més notícies > Com t'has de vestir per no passar fred?

Com t'has de vestir per no passar fred?

Durant l'hivern, amb les temperatures baixes, necessitem peces de roba lleugeres, que transfereixin la humitat de la transpiració des de l'interior cap a la part externa de la peça.

03/02/2012
Als mesos d'hivern les temperatures baixen i el nostre cos pateix un descens tèrmic. Davant el fred i, en concret, el vent fred, hem d’aconseguir una temperatura de confort; és a dir, una temperatura amb la qual el nostre cos se senti còmode.

Això farà que no tinguem cap impuls que ens porti a abandonar el medi en el qual ens trobem. Com podem fer-ho? Necessitem peces de roba lleugeres, que transfereixin la humitat de la transpiració des de l’interior del teixit, en contacte amb la pell, cap a la part externa de la peça. El teixit ha de retenir la calor interna, i no ha de permetre el pas de l’aire fred exterior cap a l’interior de la peça de roba.

Teixits intel·ligents
Parlem d’una mena de fiscalitzadors del fred, uns teixits intel·ligents que interactuen amb la persona que els vesteix i que reaccionen a un estímul extern, de manera que doten la peça de noves propietats i funcionalitats. Un sol producte ha de respondre com a absorbent i com a hidròfug en funció d'on vingui la humitat; ha d’escalfar o refredar quan la diferència de temperatura entre la persona i l'ambient exterior així ho requereixi, i, per descomptat, aquestes propietats i funcionalitats han de ser permanents. Aquests teixits —que funcionen com una segona pell— han estat confeccionats tradicionalment amb llana i altres pelatges d'animals. Actualment es fan de fibres químiques de secció buida, microfibres i nanofibres adherides als teixits. Segons explica Josep Maria Canal, professor del Departament d'Enginyeria Tèxtil i Paperera de la UPC, les fibres dels teixits es col·loquen paral•leles formant un conjunt de 170 fibres a la secció recta i lligades amb baixa torsió. D’aquesta manera creen microcàmeres d'aire dins l’estructura del filat, que contribueixen decisivament a l'aïllament tèrmic.

Amb les fibres ja seleccionades, es decideix el disseny de l’estructura del teixit: de calada —dues sèries de fils entrellaçats i perpendiculars entre ells— o de punt.
En l’acabat del teixit s’apliquen superficialment microcàpsules de canvi de fase que constitueixen la primera barrera al fred. “Dins de cada microcàpsula hi ha un producte de tipus parafina que, en funció de la temperatura, es fon o es solidifica”, explica Canal. D’aquesta manera, les microcàpsules retenen la calor latent de canvi de fase del producte i l'aïllament entre la persona i el medi exterior guanya en eficiència.

La tecnologia d'aplicació de microcàpsules s’utilitza en altres teixits intel·ligents, com ara els que alliberen aromes controladament i els que tenen principis terapèutics.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
La UPC, per primera vegada a la classificació general del rànquing de Xangai La UPC entra a formar part, per primer cop, de la classificació general de l’Academic Ranking of ... [llegir +]
El 23 de setembre, el fundador de La Fageda inaugurarà el curs acadèmic 2014-2015 El 23 de setembre, a les 11.30 hores, a l’auditori de l’edifici Vèrtex de la UPC, tindrà lloc ... [llegir +]
Mapa de les forces físiques que les cèl·lules exerceixen durant la curació d’una ferida. Les cèl·lules estan marcades en blau, les forces en vermell i groc, i la ferida és la zona fosca al centre de la imatge. (Agustí Brugués, Xavier Trepat) Investigadors de l’IBEC descobreixen un nou mecanisme de curació de ferides Un grup investigador de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) ha desenvolupat una nova ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)
© UPC Obriu l'enllaç en una finestra nova. Universitat Politènica de Catalunya · BarcelonaTech