Esteu aquí: Inici > Més notícies > Com t'has de vestir per no passar fred?

Com t'has de vestir per no passar fred?

Durant l'hivern, amb les temperatures baixes, necessitem peces de roba lleugeres, que transfereixin la humitat de la transpiració des de l'interior cap a la part externa de la peça.

03/02/2012
Als mesos d'hivern les temperatures baixen i el nostre cos pateix un descens tèrmic. Davant el fred i, en concret, el vent fred, hem d’aconseguir una temperatura de confort; és a dir, una temperatura amb la qual el nostre cos se senti còmode.

Això farà que no tinguem cap impuls que ens porti a abandonar el medi en el qual ens trobem. Com podem fer-ho? Necessitem peces de roba lleugeres, que transfereixin la humitat de la transpiració des de l’interior del teixit, en contacte amb la pell, cap a la part externa de la peça. El teixit ha de retenir la calor interna, i no ha de permetre el pas de l’aire fred exterior cap a l’interior de la peça de roba.

Teixits intel·ligents
Parlem d’una mena de fiscalitzadors del fred, uns teixits intel·ligents que interactuen amb la persona que els vesteix i que reaccionen a un estímul extern, de manera que doten la peça de noves propietats i funcionalitats. Un sol producte ha de respondre com a absorbent i com a hidròfug en funció d'on vingui la humitat; ha d’escalfar o refredar quan la diferència de temperatura entre la persona i l'ambient exterior així ho requereixi, i, per descomptat, aquestes propietats i funcionalitats han de ser permanents. Aquests teixits —que funcionen com una segona pell— han estat confeccionats tradicionalment amb llana i altres pelatges d'animals. Actualment es fan de fibres químiques de secció buida, microfibres i nanofibres adherides als teixits. Segons explica Josep Maria Canal, professor del Departament d'Enginyeria Tèxtil i Paperera de la UPC, les fibres dels teixits es col·loquen paral•leles formant un conjunt de 170 fibres a la secció recta i lligades amb baixa torsió. D’aquesta manera creen microcàmeres d'aire dins l’estructura del filat, que contribueixen decisivament a l'aïllament tèrmic.

Amb les fibres ja seleccionades, es decideix el disseny de l’estructura del teixit: de calada —dues sèries de fils entrellaçats i perpendiculars entre ells— o de punt.
En l’acabat del teixit s’apliquen superficialment microcàpsules de canvi de fase que constitueixen la primera barrera al fred. “Dins de cada microcàpsula hi ha un producte de tipus parafina que, en funció de la temperatura, es fon o es solidifica”, explica Canal. D’aquesta manera, les microcàpsules retenen la calor latent de canvi de fase del producte i l'aïllament entre la persona i el medi exterior guanya en eficiència.

La tecnologia d'aplicació de microcàpsules s’utilitza en altres teixits intel·ligents, com ara els que alliberen aromes controladament i els que tenen principis terapèutics.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
Els guardonats de la Festibity La Festibity reconeix la tasca de Xavier Trias en el sector de les noves tecnologies amb una menció honorífica Ahir les instal·lacions del FC Barcelona van acollir, el 28 de maig al vestre, la 13a edició de ... [llegir +]
Imatge del cartell que anuncia la jornada ‘Smart talent, smart projects. El valor dels equips multidisciplinaris’, tema central de la 4a Jornada UPC Alumni El proper dimecres, 3 de juny, tindrà lloc, a la sala d’actes de l'Escola Tècnica Superior ... [llegir +]
Mapa de deformació co-sísmica del terratrèmol del Nepal (25 d’abril de 2015) superposat a una imatge de Google Earth. L’estrella vermella indica la posició de l’epicentre del terratrèmol El terratrèmol del Nepal causa una deformació del terreny de gairebé 1.1 metres, segons un estudi del CTTC Investigadors del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), vinculat a la ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)