Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un nou sistema permet crear mapes d'alta resolució de l'evolució de les condicions d'humitat del sòl

Combina les dades de satèl·lits i sensors de l'ESA i la NASA

La informació obtinguda amb aquest mètode desenvolupat per la UPC i el CSIC permet avaluar el risc d'incendis en zones concretes

22/03/2012
Un projecte desenvolupat per la Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) ha desenvolupat un sistema que permet crear mapes d'humitat d'alta resolució. El nou mètode combina la precisió de les dades d'humitat del sòl mesurats pel satèl·lit SMOS, de l'Agència Espacial Europea (ESA), amb dades del sensor MODIS, de la NASA, que aporta imatges tèrmiques i de color d'alta resolució. Els mapes d'evolució d'humitat del sòl poden ajudar a avaluar el risc d'incendis en zones concretes.

Els mapes obtinguts amb aquest nou mètode permeten una resolució espacial d'un quilòmetre, enfront de la mitjana de 50 quilòmetres de resolució que ofereixen els mapes que només reben dades de l'SMOS. Aquest satèl·lit, llançat el 2009, proporciona regularment informació sobre la humitat del sòl, així com de la salinitat superficial dels oceans.

"Per ara el Centre Expert SMOS a Barcelona, nom de la iniciativa, realitza només mapes d'humitat de la Península Ibèrica, però pot generar registres de la humitat de qualsevol lloc del món", explica l'investigador del CSIC Jordi Font, de l'Institut de Ciències del Mar.

Avaluació del risc d'incendis en èpoques de sequera
"L'augment en la resolució permet usos diversos per als mapes, com conèixer el contingut d'aigua útil en el sòl i preveure la productivitat dels camps o, i això és molt important en èpoques de sequera com la que vivim ara, avaluar el risc d'incendis en zones molt concretes. Si sabem que una regió és molt seca podrem prendre mesures preventives, com netejar la mala herba dels boscos o crear tallafocs, de manera dirigida i eficaç", explica la investigadora María Piles, investigadora de la UPC al Centre Expert SMOS. Aquest centre està instal·lat a l'Institut de Ciències del Mar del CSIC.

L'equip investigador a càrrec del projecte destaca que encara que es tracta encara d'un mètode experimental, ja ha estat validat en una xarxa permanent de sensors d'humitat a Austràlia i una altra a Salamanca. "Estem en procés de millora, però els resultats són prometedors", conclou Font.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
Logotip del Gran Recapte dels Aliments a la UPC. Arriba el Gran Recapte d’Aliments a la UPC, fins al 12 de desembre Del 24 de novembre i fins al 12 de desembre, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) se ... [llegir +]
Segons concurs 'Es busca tuit!' a la UPC. Publicats els guanyadors del concurs 'Es busca Tuit! #CiènciaUPC' Feromona, refraccionar, hardware i software, pressòstat i termòstat, i l'experiment d'Schrodinger ... [llegir +]
Estudiants resolen un dels problemes proposats en l'edició passada de la competició WEC. La UPC acull la 8ena edició de la competició d’enginyeria WEC La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) acollirà, del 24 al 28 de novembre, la 8ena edició ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)