Esteu aquí: Inici > Més notícies > Un nou sistema permet crear mapes d'alta resolució de l'evolució de les condicions d'humitat del sòl

Combina les dades de satèl·lits i sensors de l'ESA i la NASA

La informació obtinguda amb aquest mètode desenvolupat per la UPC i el CSIC permet avaluar el risc d'incendis en zones concretes

22/03/2012
Un projecte desenvolupat per la Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) ha desenvolupat un sistema que permet crear mapes d'humitat d'alta resolució. El nou mètode combina la precisió de les dades d'humitat del sòl mesurats pel satèl·lit SMOS, de l'Agència Espacial Europea (ESA), amb dades del sensor MODIS, de la NASA, que aporta imatges tèrmiques i de color d'alta resolució. Els mapes d'evolució d'humitat del sòl poden ajudar a avaluar el risc d'incendis en zones concretes.

Els mapes obtinguts amb aquest nou mètode permeten una resolució espacial d'un quilòmetre, enfront de la mitjana de 50 quilòmetres de resolució que ofereixen els mapes que només reben dades de l'SMOS. Aquest satèl·lit, llançat el 2009, proporciona regularment informació sobre la humitat del sòl, així com de la salinitat superficial dels oceans.

"Per ara el Centre Expert SMOS a Barcelona, nom de la iniciativa, realitza només mapes d'humitat de la Península Ibèrica, però pot generar registres de la humitat de qualsevol lloc del món", explica l'investigador del CSIC Jordi Font, de l'Institut de Ciències del Mar.

Avaluació del risc d'incendis en èpoques de sequera
"L'augment en la resolució permet usos diversos per als mapes, com conèixer el contingut d'aigua útil en el sòl i preveure la productivitat dels camps o, i això és molt important en èpoques de sequera com la que vivim ara, avaluar el risc d'incendis en zones molt concretes. Si sabem que una regió és molt seca podrem prendre mesures preventives, com netejar la mala herba dels boscos o crear tallafocs, de manera dirigida i eficaç", explica la investigadora María Piles, investigadora de la UPC al Centre Expert SMOS. Aquest centre està instal·lat a l'Institut de Ciències del Mar del CSIC.

L'equip investigador a càrrec del projecte destaca que encara que es tracta encara d'un mètode experimental, ja ha estat validat en una xarxa permanent de sensors d'humitat a Austràlia i una altra a Salamanca. "Estem en procés de millora, però els resultats són prometedors", conclou Font.

Segueix-nos a Twitter Obriu l'enllaç en una finestra nova
És notícia
Maqueta del camp de refugiats dissenyat al treball de batxillerat 'Esperances efímeres. Disseny d’un camp de refugiats', d’Eduard Llorens, alumne de l’Escola Pia Balmes de Barcelona. El 23 de setembre es lliurarà el 15è Premi UPC per a treballs de recerca de batxillerat El disseny d’un camp de refugiats i un projecte sobre l’automatització sostenible del procés ... [llegir +]
La UPC, entre les 200 millors del món del rànquing Webometrics La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha entrat a formar part de les 200 ... [llegir +]
Publicat el cens provisional de les eleccions parcials del Claustre Universitari del 30 d'octubre El 19 de setembre s'ha fet públic el cens provisional de les eleccions parcials per renovar les 61 ... [llegir +]
Amb la col·laboració de:
Oficina de Mitjans de Comunicació.
C/ Jordi Girona 31, 08034 Barcelona Tel.: +34 93 401 61 43
oficina.mitjans.comunicacio@(upc.edu)
© UPC Obriu l'enllaç en una finestra nova. Universitat Politènica de Catalunya · BarcelonaTech