Fòrum Vives sobre comunicació i serveis lingüístics

Impressions, flaixos i enlluernaments de tres dies a Poblet

per Marta de Blas @martadblas

Repensar la comunicació és repensar els serveis lingüístics

Els dies 20, 21 i 22 de febrer, en el marc del Fòrum Vives, hem participat en el taller Repensant la comunicació dels serveis lingüístics universitaris en un entorn canviant, juntament amb més de 40 companys i companyes lingüistes i membres dels serveis de comunicació de les universitats de la Xarxa Vives. Una trobada gens casual, sinó molt buscada (gràcies per la bona pista, Meius Ferrés! @mferres), plantejada com a revulsiu, amb voluntat de contrastar, confrontar, capgirar les pròpies idees i les moltes pràctiques de 30 anys de vida (en comú) dels nostres serveis.

Poblet, viure experiències, veure les estrelles

Tres dies a Poblet, ora et labora, o més pròpiament, otium et negotium (pista de Lluís Pastor), amb el luxe de l’austeritat cistercenca, el silenci monacal i un cel que de tan net és ple d’estrelles. Poblet també com a exemple interessant (pista de Toni Puig), una institució mil·lenària que ha sabut transformar-se amb sensibilitat conscientment contemporània i oferir una experiència connectada amb les expectatives actuals, amb una hostatgeria còmoda, moderna, senzilla i singular (gràcies per la tria, Jordi de Bofarull! @jdbofarull).

Astres de la comunicació
El taller ha reunit experts en comunicació, saber i saber fer, bons transmissors de coneixements i boníssims generadors d’experiències comunicatives i de vivències de connexió: Antoni Gutiérrez-Rubí, incisiu, interpel·lant-nos amb afany de repte i provocació; l’insuperable Toni Puig, enlairant-nos cap a experiències intel·lectuals i emocionals optimistes i vibrants, decididament addictives; Lluís Pastor, irresistible, amb el poderós atractiu de qui domina les regles de l’alt entreteniment, i l’impecable Pau Canaleta, amb bona mà dreta i millor mà esquerra, que ha coordinat amb mètode, eficàcia i solvència el taller.

L’incisiu Antoni Gutiérrez-Rubí @antonigr
Val més ser petit i ràpid que gran i lent. No importa la mida, importen les connexions. La clau són els continguts. Més i millors continguts vol dir més enllaços, més posicionament al web. Què passa si poses a Google ‘Antoni’ i fas intro? El premi és la reputació. En l’abundància, el repte és esdevenir fars. Som rastres digitals. Som el que compartim. Som el que els altres diuen que som. Som les nostres relacions. Comunicació

L’insuperable Toni Puig @toni_puig
Optar per algunes oportunitats confuses que hi ha en els temps de desordre. Fer un pla estratègic (no!), és el contrari de la innovació àgil. Tenir poques dianes, nítides (sí!): 2 coses clares per assolir. Comunicar no és fer un cartell, és definir uns valors, una marca, i després repetir, repetir... El parenostre. Un relat curt i emocional que invita a experimentar l’organització amb entusiasme. Viciosament optimistes.

L’irresistible Lluís Pastor @lluispastor
Fun University. La formació en el segle XXI serà entretinguda o no serà. No som a la societat de la informació, som a la societat de l’entreteniment. La retòrica de l’atracció. Els fonaments: entreteniment, relació, aprenentatge mòbil, nou paper dels mitjans, professors, periodistes, sinergies. Els principis: contrast, identificació, repetició, descobriment, sorpresa, claredat. Les lleis: diversió, facilitat, emocionalitat, actitud interessada, democràcia, llibertat.

L’impecable Pau Canaleta @paucanaleta
Per què volem comunicar? On? La batalla és a la ment dels nostres públics. És la percepció, no la realitat! Valors, marca, relat... i repetir i repetir. D’on venim, on som, cap a on anem. Un pla de comunicació ens obliga a ser guardians de l’essència. Les xarxes socials per crear comunitat. Engagement. No importa el nombre de seguidors, sinó els que participen. Escolta atenta. Resposta ràpida. Conversa. Comunicació Comunicació

I l’agraïment més sincer a la imprescindible Isabel Salvador, coordinadora tècnica d’activitats de la Xarxa Vives, que ens ha acompanyat tota la jornada, inclosa la festa de pijames improvisada quan va saltar l’alarma divendres a les 5 del matí. Professionalitat i amabilitat és poc. Excel·lent.

Crònica i fotos del #fòrumvives @xarxavives
Més fotos de l’SLT @SLT_UPC