Anar al dentista amb una nau espacial?

Leonardo Gutiérrez i Alexandra Vila han estat guardonats amb el Premi Joan Roset

Descarregar

Estudiants de l'EPSEVG han dissenyat una nova butaca pels dentistes pensant en els nens

28/09/2017

Alexandra Vila i Leonardo Gutiérrez comparteixen pis i estudis a Vilanova. Tots dos són estudiants del grau en Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte, a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) de la UPC: “Treballant en diversos projectes ens vam adonar que volíem formar part en totes les etapes del disseny, fins i tot les més tècniques”, expliquen. “Així va ser com vam matricular-nos també en el grau en Enginyeria Mecànica, per ampliar els nostres coneixements i competències.”

S’entenen i es complementen a la perfecció, de manera que van tenir clar que el treball de fi de grau (TFG) el farien junts. “A l’Alexandra li agrada molt la part de l’estudi de les necessitats de l’usuari, l’ergonomia i l’accessibilitat”, comenta Leonardo i afegeix: “A mi m’agrada més la part creativa de fer esbossos i estudis formals.” Si alguna cosa més els apropa és la forma d’entendre el rol de l’enginyer o enginyera: volen ser útils per a la societat.

La solució que van plantejar en el seu treball consistia a dissenyar i crear un accessori per als equips odontològics que millora la interacció entre el dentista i els nens. L’accessori modular permet corregir la postura dels nens segons la seva alçada. El tipus de mobiliari que tenen els odontòlegs està pensat per a adults, però genera més estrès als nens i no facilita el treball dels professionals: “La butaca que vam dissenyar està pensada com una nau espacial amb comandaments de control, on els nens poden agafar-los per pilotar, una manera de tenir les mans ocupades i estar distrets. A més, hi vam afegir unes ulleres de realitat virtual amb un joc amb el qual no han de moure el cap, cosa que facilita la feina del dentista”, expliquen els estudiants.

Amb l’ajuda d’una odontòloga també van poder visitar l’Hospital Sant Joan de Déu: “Realment allà va néixer la idea del treball!”, assegura Alexandra. “Tot l’Hospital està pensat per millorar l’estada dels nens i ajudar-los a perdre la por a la malaltia: l’atenció del personal, la decoració… Tot, excepte les cadires dels dentistes. Van ser cinc mesos intensos sense pensar en una altra cosa, tots els dies i totes les hores. Vam fer un intens treball d’observació i després vam començar a dibuixar, dibuixar i dibuixar fins a trobar la solució”, explica somrient Leonardo.

L’exposició del treball de fi de grau va tenir tant d’èxit en el marc del Premi Joan Roset que, a banda d’emportar-se el guardó, un membre del jurat, odontòleg, es va interessar pel projecte per implantar-lo en la seva consulta. El Premi Joan Roset el convoca cada curs el Col·legi d’Enginyers Tècnics i Industrials de Vilanova i la Geltrú (CETIVG) amb l’objectiu de fomentar la qualitat, la innovació i la sostenibilitat dins de l’enginyeria industrial. “La decisió de presentar-nos al concurs va ser per un correu que vam rebre de l’Escola en què animava els estudiants a participar-hi. Com a dissenyadors pensem que presentar-se als concursos és una bona manera de donar a conèixer el treball que fas!”
Anar al dentista amb una nau espacial?

Els estudiants de l'EPSEVG treballant en el seu prototip

Anar al dentista amb una nau espacial?

El prototip es completa amb unes ulleres de realitat virtual

Anar al dentista amb una nau espacial?

El disseny de la butaca simula una nau espacial per distreure als nens