El viatge cap a la recerca

Xavier Ros és l'investigador més jove en rebre aquest guardó

Descarregar

El matemàtic Xavi Ros ha guanyat el Premi SeMA “Antonio Valle” al jove investigador 2017 per les seves contribucions en l’àmbit de les equacions derivades parcials

28/09/2017

Xavi Ros va estudiar Matemàtiques a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) i també el màster universitari en Matemàtica Aplicada. “Durant la carrera ja tenia clar que em volia dedicar a la recerca”, explica Xavi, que afegeix: “Potser el que em va costar més va ser decidir l’àrea cap on volia encaminar la meva recerca.” Aleshores, va començar el doctorat en Matemàtiques sobre temes d’equacions derivades parcials (EDP) amb el professor Xavier Cabré, investigador ICREA a la UPC. Quan va acabar el doctorat va marxar a Austin, a la University of Texas, on hi ha dos dels millors investigadors del món sobre EDP, i, allà, ha continuat la seva recerca.

Xavi ha trobat el camí i, a més, una trajectòria plena de passió i èxits: “Hi he estat 3 anys i ha estat un salt enorme en la meva carrera. He pogut treballar amb alguns dels millors investigadors, he fet treballs de recerca molt importants, m’han convidat a fer xerrades a universitats com el MIT, Columbia, Chicago. I he ampliat els meus coneixements treballant en temes una mica diferents de la meva especialització”, explica. Tot i treballar en àmbits diferents, l’entusiasme que sent per les equacions derivades parcials ha centrat la seva recerca. “Són les equacions diferencials que es fan servir en física des del segle XVIII, però des del punt de vista matemàtic no s’han començat a entendre realment fins al segle XX. En l’actualitat s’estan utilitzant en biologia, finances i indústria, i, des del punt de vista purament matemàtic, són primordials per a la geometria i la probabilitat. Aquests teoremes poden ser útils per a altres matemàtics, per entendre millor fenòmens físics que modelitzen les EDP o bé per dissenyar mètodes numèrics…”

Xavi Ros ha guanyat recentment el Premi SeMA “Antonio Valle” al jove investigador 2017, amb la qual cosa ha estat el guanyador més jove de la història d’aquest reconeixement. El jurat ha destacat la seva trajectòria i les seves contribucions en l’àmbit de les EDP, que han tingut una gran repercussió internacional. Xavier va recollir el premi durant la celebració del XXV Congreso de Ecuaciones Diferenciales y Aplicaciones, a finals de juny, a Cartagena.

I ara? “Torno a Europa. Aquest curs marxo a la Universität Zürich com a lecturer in Pure Mathematics. Allà espero continuar treballant força i seguir demostrant importants teoremes sobre les equacions derivades parcials.”

El viatge cap a la recerca

Xavi Ros a les aules de la Facultat de Matemàtiques i Estadística