L’èxit del treball en equip!

Els estudiants han presentat les seves idees en una taula rodona

Descarregar

14 estudiants de l’Escola de Camins proposen solucions per millorar la navegabilitat i controlar la contaminació a Empuriabrava

26/09/2017

Empuriabrava és una marina residencial construïda vora la platja dels Graells, al voltant d’una extensa xarxa de canals artificials, un model inspirat en Venècia. En l’actualitat està considerada la marina residencial més gran del món. Té 5.000 amarradors, dels quals 700 estan destinats a visitants amb embarcacions de fins 26 metres d’eslora. Tot i el seu indiscutible atractiu, els usuaris de la Marina Interior d’Empuriabrava s’han adonat de les dificultats que tenen, sobretot a l’agost, moment en què la població rep una gran quantitat de visitants, fet que provoca conflictes en la navegabilitat i un augment de la contaminació produïda per les hèlixs, que fan desprendre els sediments del dic i provoquen un desequilibri de tota l’estructura.

Davant d’aquesta situació es van adreçar a l’Escola Tècnica Superior de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) per cercar assessorament i trobar noves idees per solucionar els seus contratemps. Un cop rebuda la proposta, un grup de professors va coordinar el projecte i va seleccionar estudiants dels darrers cursos interessats en l’àmbit marítim. A partir d’aquí, els mateixos estudiants van establir el calendari de treball i la metodologia a seguir. Els 14 estudiants participants en el projecte van començar per fer una visita tècnica a Empuriabrava, per identificar-ne els principals problemes. En tornar, l’equip va posar fil a l’agulla. Primer van organitzar un workshop per identificar les temàtiques en què s’havia de treballar: els ponts, la recirculació de l’aigua del canal, els murs interiors del canal i la bocana del port, i es van dividir en grups, segons les seves preferències i expertesa. “La dinàmica consistia a fer una diagnosi amb l’ajut d’una persona d’Empuriabrava i un professor de l’Escola expert en l’àmbit concret. La col·laboració ha estat molt fructífera i ens ha ajudat a identificar alternatives i a reflexionar sobre la seva viabilitat”, expliquen els estudiants participants.

Durant dos intensos mesos, combinats amb classes i exàmens, els estudiants de l’Escola de Camins han explorat possibles alternatives i han recollit les propostes que podrien servir per a la comunitat d’Empuriabrava com a base per a futures actuacions. El treball fet durant aquests mesos el van presentar en el marc d’una taula rodona: “Empuriabrava, dia 1 dels propers 50 anys”. Joan, Giovanni i Júlia van ser els estudiants encarregats de presentar les idees de tots els companys: “La presentació va anar bé, a l’inici una mica nerviosos”, somriuen i afegeixen que “després quan expliques les tasques que has fet amb el grup i en què has invertit ganes i esforços, et passen els nervis i gaudeixes exposant les idees”.

Als estudiants se’ls va incentivar a proposar idees arriscades perquè la comunitat d’Empuriabrava tingués un ventall on triar. Tenien clar que els joves enginyers podrien trobar alternatives diferents als problemes de sempre. Com per exemple en el tema de la recirculació de l’aigua, sobre el qual van proposar unes boies solars que d’entrada requereixen més inversió, però que són més sostenibles. Els estudiants són conscients que en l’obra pública la repercussió no sempre és immediata i encara menys econòmicament, però a la llarga sempre surt el benefici econòmic i ambiental.
“La gran experiència com a estudiants va ser tractar un tema real i proposar possibles solucions que siguin el tret de sortida d’un debat de cap a on ha d’evolucionar la Marina Interior d’Empuriabrava i com se n’ha de gestionar el manteniment. I, per sobre de tot, ha estat una gran oportunitat per treballar en equip”, conclouen.