El barceloní Francisco Guerrero guanya el Premi UPC de Ciència-Ficció amb la novel·la ‘Gutterson’

Descarregar

L'acte d'entrega del 24è Premi UPC de Ciència-Ficció ha tingut lloc en el marc de la jornada Taboo’ks del Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya

Descarregar

Francisco Guerrero, guanyador del 24è Premi de Ciència-Ficció, amb el rector de la UPC i Miquel Barceló, organitzador del certamen

La novel·la futurista ‘Gutterson’, del periodista barceloní Francisco Guerrero, ha estat la guanyadora del 24è Premi UPC de Ciència-Ficció, lliurat el 6 d'octubre, a Sitges, en el marc de la jornada Taboo’ks del Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya.

06/10/2018

Francisco Guerrero (Barcelona, 1980), guanyador del 24è Premi UPC de Ciència-Ficció , ha rebut el guardó de la mà del rector de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Francesc Torres, en un acte celebrat al Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya, a Sitges, que també ha comptat amb la presència de MIquel Barceló, impulsor del certamen literari. El Premi reconeix obres inèdites en aquest gènere literari. L'obra guanyadora és la primera novel·la d'aquest periodista i crític musical, i ha convençut el jurat per la seva qualitat narrativa, l’originalitat de l’ambientació i l’interès de les situacions que es despleguen. 'El estrecho borde de los campos de sal’, del mexicà Carlos González Muñiz, ha estat l’obra finalista, mentre que dues novel·les més han rebut la menció del jurat: ‘Nistagmo’, del madrileny Bruno Puelles Reyna, i ‘Jack’, del barceloní Salvador Lanzas Pellico.

En aquesta edició del certamen, s’han presentat 49 treballs, 31 d’ells procedents de l’Estat espanyol i 18 d'altres països (Estats Units, França, Colòmbia, Argentina, Mèxic, Xile, Cuba i Perú). El Premi preveu la coedició de l’obra guanyadora per part d'Iniciativa Digital Politècnica en col·laboració amb l’editorial Apache Libros, especialitzada en l’edició de novel·les de ciència-ficció, terror i llibres il·lustrats.

El jurat ha estat integrat per professors i investigadors de la UPC, vinculats al món de la ciència-ficció des de diferents vessants: Lluís Anglada, Miquel Barceló, Josep Casanovas, Jordi José i Manuel Moreno.

Crisi laboral en un futur distòpic
‘Gutterson’ és la narració, en primera persona, de la jornada laboral d’un agent de policia, ambientada en una ciutat futura en estat d’excepció, “una metròpolis llastrada per l’obsolescència tecnològica, el canvi climàtic i la retallada de llibertats”, en paraules de l’autor. “En essència, és la història d’una crisi personal i professional que en bona part té el seu origen en l’aplicació fallida d’algoritmes a l’àmbit dels recursos humans”, tot plegat en el context d’un futur distòpic, marcat per la colonització d’altres planetes i la generalització de la intel·ligència artificial.

El Premi UPC de Ciència-Ficció es va crear l’any 1991 pel Consell Social de la UPC, en el marc del programa de dinamització cultural i artística d’aquest òrgan. Des de la seva creació, s’ha consolidat com un dels certàmens referents a l’Estat espanyol en aquest àmbit. Prova d’això són les més de 2.100 obres presentades des de la seva creació, una xifra que mostra també l’interès creixent d’aquest gènere literari.

Col·laboració entre literatura i cinema fantàstic
En l'edició d'enguany, el Premi UPC de Ciència-Ficció fa un pas endavant en la seva voluntat d’obrir-se a nous àmbits i ampliar-ne l'abast. Així, gràcies a l’acord subscrit el 20 de juliol passat per la UPC, el Consell Social de la Universitat i la Fundació Sitges Festival Internacional de Cinema de Catalunya, el lliurament del Premi UPC de Ciència-Ficció s’ha emmarcat en el 51è Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que s'ha celebrat a Sitges, del 4 al 14 d’octubre.

L’acte de lliurament del premi ha tingut lloc a l’Hotel Meliá de Sitges, coincidint amb la celebració de la jornada Taboo’ks, una iniciativa del festival que explora vies de col·laboració entre literatura i el cinema fantàstic i que resulta un escenari ideal per introduir els autors novells en el món editorial i en la indústria cinematogràfica. A més del rector, en el lliurament del Premi també ha participat Miquel Barceló, professor emèrit de la UPC i impulsor del certamen.

Notícia relacionada: