El CUV revisa la salut visual d’infants i adolescents després del confinament

La represa està revelant les conseqüències del confinament en la salut visual d’infants i adolescents. Per aquest motiu, el Centre Universitari de la Visió (CUV) ha iniciat una col·laboració amb l’Ajuntament de Terrassa i revisarà la salut visual de prop de 100 nens i nenes d’entre 6 i 14 anys de diverses entitats cíviques de la ciutat, en el marc del programa Mirades Solidàries, que articula l’acció social del CUV

El Centre Universitari de la Visió (CUV) de la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech ha iniciat la revisió de la salut visual d’infants i adolescents procedents de diverses entitats cíviques de Terrassa.

Segons la directora d’aquest centre de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa, Núria Tomás, “la col·laboració amb la regidoria d’Educació, Solidaritat i Cooperació, Ciutadania i Convivència i la regidoria d’Infància, Joventut, Adultesa i Famílies de l’Ajuntament de Terrassa ens ha facilitat un contacte àgil amb entitats com l’Espai Tremola, l’Esplai La Fàbrica o la Comunitat Islàmica Annour, entre d’altres, per iniciar una campanya de revisió de la salut visual d’infants i adolescents de la ciutat”.

Tomás explica que “a les primeres sessions ja hem detectat casos amb necessitat d'utilitzar ulleres, actualitzar o renovar les que ja tenen i alguns dèficits de rendiment de la visió binocular i alteracions de la visió del color”.

“En aquests casos”, continua Tomás, “adrecem les famílies als Serveis Socials del seu districte, on valoraran la possibilitat de fer les ulleres en el marc de l’acció social del CUV”.

La situació dels infants i els adolescents durant i després d’un període tan llarg de confinament com el que hem viscut, arran l’esclat de l’alerta sanitària, preocupa especialment als professionals del CUV.

En declaracions a la revista Verne a l’inici d’aquesta situació, la responsable de la Unitat de visió infantil del CUV, Mireia Pacheco, ja avançava que “les conseqüències visuals del confinament tindran més impacte en infants i adolescents perquè s’estan desenvolupant, tenen una plasticitat que no tenim els adults (tant per les coses bones com per les dolentes) i poden acabar desenvolupant miopia i altres problemes funcionals de la visió, com són les anomalies de la visió binocular, que és la capacitat d'integrar les dues imatges dels ulls en una sola".

Un estudi recent de l’associació Visión y Vida, membre del Patronat de la FOOT, conclou que durant el confinament la meitat (50,3%) dels nens i nenes ha passat entre quatre i vuit hores davant pantalles, però el 22,1% n’ha passat vuit hores o més, el que pot generar importants conseqüències.

Des de fa 15 anys, en el marc d’un model docent d’aprenentatge i servei pioner a Europa, el CUV ha atès la salut visual de més de 40.000 persones en situació de vulnerabilitat derivades per algun dels prop de setanta ajuntaments, consells comarcals i entitats del tercer sector social de tot Catalunya que col·laboren amb la iniciativa i gràcies al compromís d’empreses del sector, que aporten el material necessari.

Mirades Solidàries és el programa que aglutina tota l’acció social del CUV i que ha posat en marxa una iniciativa per proporcionar solucions que van més enllà de les ulleres: teràpia visual, baixa visió i lents de contacte especials per a pacients en situació de vulnerabilitat en un entorn d'aprenentatge-servei.