Vés al contingut (premeu Retorn)

La Càtedra UPC-Grupo Construcía lliura a l’ESEIAAT de la UPC els premis als millor treballs de fi d’estudis d’economia circular aplicada a la construcció

La  Càtedra UPC-Grupo Construcía lliura a l’ESEIAAT de la UPC els premis als millor treballs de fi d’estudis d’economia circular aplicada a la construcció
Imatge dels dos guanyadors

El 30 de novembre la Càtedra UPC – Grupo Construcía ha lliurat a l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) els premis als millors treballs de fi de grau i de màster d’estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) que s’han presentat al concurs convocat per la Càtedra i que reconeix les millors propostes tecnològiques que apliquin procediments d’economia circular en l’àmbit de la construcció. Durant l’acte, les direccions de Grupo Construcía i de l’ESEIAAT han presentat els resultats d’un any de treball de la Càtedra UPC – Grupo Construcía, que promou la innovació i la formació de talent al sector de la construcció i de la indústria relacionada, i les oportunitats professionals entorn a l’economia circular.

Premiar, fomentar i captar el talent entre els enginyers i enginyeres de la UPC per a la transformació de circular de la construcció. Aquest és l’objectiu dels premis als millors treballs de fi d’estudis que convoca la Càtedra UPC –Grupo Construcía, amb seu a l’ESEIAAT de la UPC.

El millor treball de fi de grau ha estat desenvolupat per l’estudiant de l’ESEIAAT Marta Monteverde Méndez. El premi al millor treball de fi de màster ha estat per a l’estudiant Kidzia Sandoval Castro, de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB).

El treball de fi de grau de Marta Monteverde proposa dissenyar, desenvolupar i implementar un procés industrial per recuperar grans quantitats de residus plàstics a Barcelona, en forma de panells. En el treball, l’estudiant s’ha centrat en tres àrees: generar el coneixement sobre les propietats i aplicacions dels pantells així com dels potencials competidors; mesurar l’impacte de la iniciativa en les dimensions ambiental, social i econòmica i, finalment, dissenyar i desenvolupar  un producte fet íntegrament amb panells, PlasticPLA, per mostrar les possibles aplicacions. “Amb el meu treball demostro que els panells PlasticPLA són apropiats per al disseny interior, domèstic i comercial, i també per al disseny de mobiliari. Tanmateix, les seves propietats mecàniques són inferiors a les dels materials que pretén reemplaçar i per això cal valorar-ne l’aptitud per a cada aplicació en concret, explica l’estudiant de l’ESEIAAT.

Per la seva part, Kidzia Sandoval ha optat, en el seu treball de fi de màster, per millorar les propietats d’un bloc de terra mitjançant la incorporació d’un gel vegetal extret del midó de l’arròs, un recurs renovable i abundant que permet replicar les peces d’una manera senzilla. I és que la idea de Sandoval està pensada per a la construcció d’habitatges per a sectors socials vulnerables, que viuen en àrees sense recursos i on el cultiu de l’arròs és habitual. Amb tot, segons detalla l’estudiant de l’EPSEB, “el bloc que he dissenyat també és una alternativa per a la indústria de la construcció sensible amb l’impacte ambiental de la seva activitat perquè el seu procés de manufactura és respectuós amb el medi ambient, ja que no necessita de l’ús de forns”. Els blocs de terra fabricats amb midó d’arròs tenen una alta resistència a l’aigua i són altament resistents a la compressió.

A l’acte de lliurament dels premis de la Càtedra UPC-Grupo Construcía hi han assistit el director de l’ESEIAAT, Xavier Roca; el codirector de la Càtedra UPC-Grupo Construcía i Chief Operating Officer (COO) del Grupo Construcía, Francisco Lendínez; el coCEO i fundador de Grupo Construcía, Arturo Fernández; la directora de la Càtedra UPC- Grupo Construcía Núria Forcada; i el codirector de la Càtedra UPC- Grupo Construcía, Pedro Júdez. Durant l’acte s’han presentat els resultats de l’activitat de la Càtedra durant el primer any de vida i s’ha informat els estudiants sobre com integrar-se com a enginyers i enginyeres a l’empresa.

El Grupo Construcía

El Grupo Construcía és un ecosistema d'empreses de productes i serveis en economia circular. El Grup integra quatre companyies: Construcía (constructora), Construcía Instalaciones (enginyeria i instal·ladora), Circular Capital (societat de gestió d'inversions d'impacte positiu) i Eco Intelligent Growth (consultora en economia circular).

La companyia compleix aquest any el seu 20è aniversari i, des de fa una dècada, col·labora amb empreses i organitzacions en la transició cap a models de negoci i dissenys de productes innovadors, rendibles i circulars. Amb la seva tasca impulsa la innovació, l'excel·lència i l'eficiència i aspira a desvincular el sector de la construcció del consum massiu de primeres matèries per crear espais que siguin saludables per a les persones, que redueixin dràsticament els residus i siguin rendibles per a les empreses. Actualment compta amb seus a Madrid, Barcelona i Lisboa.

Marta Monteverde ha estat la guanyadora del millor treball fi de grau
Kidzia Sandoval, millor treball fi de màster