La UPC participa en la iniciativa 5GBarcelona per fer de Catalunya un 'hub' digital europeu de 5G

Descarregar

El secretari de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puignerò, el primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarello, el director Tecnologia i Innovació de la Fundació i2CAT, Sergi Figuerola i el director de Mobile World Capital Barcelona, Carlos Grau, en l'acte de presentació de la iniciativa 5GBarcelona

5GBarcelona posarà en marxa un 'hub' digital europeu de 5G, basat en una infraestructura experimental oberta a l’àrea metropolitana que actuarà com a laboratori urbà, ciutadà i tecnològic per a la validació de tecnologies i serveis 5G.

09/01/2018

La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, la Mobile World Capital Barcelona, la Fundació i2CAT, el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), Atos i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han presentat, el 9 de gener, l’acord que han signat per tal d’impulsar la iniciativa 5GBarcelona, que ha de convertir la ciutat i Catalunya en un dels hubs d’innovació digital europeus en l'àmbit del 5G.

La tecnologia 5G permetrà un canvi tecnològic i la creació d’entorns intel·ligents i indústries avançades al servei dels ciutadans i dels sectors econòmics emergents. En aquest àmbit treballen el grup de recerca en Disseny i Avaluació de Xarxes i Serveis de Banda Ampla (BAMPLA), el grup de Xarxes Sense Fils (WNG) del Departament d'Enginyeria Telemàtica; el grup d'Investigació de Comunicacions Mòbils (GRCM) i el grup de Processament del Senyal i Comunicació (SPCOM) del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions; el grup de Comunicacions Òptiques (GCO) i el grup de recerca en Sistemes i Arquitectures de Comunicacions de banda ampla (CCABA) del Departament d'Aquitectura de Computadors, a més de l'Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la UPC. El 5G facilitarà l’accés a l’anomenada Internet de les Coses, obrint pas a la generació de nous serveis disruptius en àmbits com el dels vehicles autònoms i connectats, els serveis basats en drons, la Indústria 4.0 i l’accés a serveis remots d’ehealth, tot millorant l’experiència d’usuari i donant suport a serveis crítics. El desplegament de 5G portarà una transformació tecnològica de serveis i infraestructures, reduirà la fractura digital i generarà oportunitats per les noves generacions.

Catalunya és una regió de referència pel que fa a la R&D en 5G. Des que la iniciativa 5G PPP, emmarcada en el programa H2020 de la Comissió Europea, donés el tret de sortida l’any 2014, entitats de recerca instal·lades a Catalunya han obtingut finançament per participar en 22 projectes dels 37 que s’han atorgat. Es tracta d’una xifra molt positiva que referma el lideratge de Catalunya dins l’ecosistema 5G a escala internacional.

5GBarcelona posarà en marxa un hub digital europeu de 5G, basat en una infraestructura experimental oberta a l’àrea metropolitana que actuarà com a laboratori urbà, ciutadà i tecnològic per a la validació de tecnologies i serveis 5G. Aquest serà un entorn d’innovació obert basat en la col·laboració entre diferents actors, tant públics com privats, i que generarà sinergies amb l’ecosistema generat pel Mobile World Congress (MWC) i la resta de fires tecnològiques que se celebren a Barcelona. Alhora, també serà un estímul per a l’ecosistema innovador existent a Barcelona i ajudarà a captar inversió estrangera, impulsar start-ups tecnològiques i desenvolupar una indústria al voltant del 5G.

Durant aquest any, la Comissió Europea escollirà, dins les següents fases del programa 5G-PPP, un nombre reduït de projectes que tindran com a objectiu crear entorns de proves i validació de 5G, i 5GBarcelona vol esdevenir-ne un d’ells.

Catalunya no és només una potència en R+D, nodrida per empreses i entitats pioneres; la seva capital és la seu mundial del mòbil i aporta l’experiència de celebrar-hi el MWC. Actualment, Barcelona ja està actuant com a banc de proves ciutadanes del nou paradigma 5G a través del projecte 5GCity. Aquest compta amb la participació, entre d’altres, de l’Ajuntament de Barcelona, i2CAT, Betevé i CellNex per desenvolupar un pilot centrat en el desplegament d’una xarxa neutre 5G.

Durant els mesos vinents, els membres fundadors de la iniciativa 5GBarcelona començaran a implementar el pla d’acció que haurà de permetre el desplegament de la infraestructura experimental, identificar aquells verticals als quals donar suport i servei, incorporar altres entitats i empreses que participin de forma conjunta, i implicar una base ciutadana en aquesta iniciativa oberta i estratègica en l’àmbit de Barcelona i Catalunya que permeti convertir el 5GBarcelona en el primer Living Lab 5G d'Europa i del món.