Vés al contingut (premeu Retorn)

L’equip de l’ESEIAAT UPC ecoRacing presenta el seu nou monoplaça elèctric ‘ecoRD2023’ 4x4 i de conducció autònoma

L’equip de l’ESEIAAT  UPC ecoRacing presenta el seu nou monoplaça elèctric ‘ecoRD2023’ 4x4 i de conducció autònoma

L’equip UPC ecoRacing, format per estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC) celebra el seu 15è aniversari amb un nou model de monoplaça. Es tracta de l’ecoRD2023, un bòlid elèctric amb tracció a les quatre rodes que accelera de 0 a 100Km/h en 2,4 segons. Els estudiants de l’ESEIAAT competiran en les tres de les competicions de Formula Student més prestigioses: Formula Student Netherlands

L’any 2008, un grup d’estudiants de l’ESEIAAT de la UPC apassionats per l’enginyeria  i  liderats per Baltasar López fundava l’equip UPC ecoRacing i construïen el primer monoplaça híbrid de competició d’Espanya batejat com ecoRZ. Des de llavors, cinc generacions d’estudiants d’enginyeria amb sensibilitat sostenibilista i mediambiental han desenvolupat 12 monoplaces basats en 4 conceptes diferents (tres bòlids per cada nou concepte de cotxe) i han competit als circuits mes cèlebres de tot el món a la Formula Student.

L’any 2013 van construir el primer elèctric, l’ecoRZ, campió absolut Austràlia i TOP7 del rànquing mundial de Formula Student entre més de mil equips d’arreu del món. Tres anys després, al 2018, va rodar pels circuits un nou concepte, l’ecoRX, que es va convertir en el primer capaç d’implementar quatre motors en roda. Al 2021 naixia l’ecoRD, el primer monoplaça autònom i manual de l’Estat.

Enguany, una nova generació d’estudiants d’UPC ecoRacing ha construït l’ecoRD2023, una evolució del model anterior, que continua amb els 4 motors elèctrics en roda capaços d’oferir  1190 Nm de parell motor i 140kW de pic de potència, i que permet acceleracions de 0 a 100 km/h en 2,4 segons.

Els 4 motors possibiliten també la implementació del sistema de Torque Vectoring, que aprofita la capacitat de modular independentment el parell a cada roda per millorar el comportament en corba i ha estat redissenyat aquesta temporada per millorar el seu rendiment.

Per part del paquet de bateries, compten amb una energia de 6,8 kWh, optimitzat per competir en les proves d’endurance de més de 20 quilòmetres. També han optimitzat tot el tren de potència, en especial el rendiment dels motors, per aconseguir més d’un 81% d’eficiència.

El nou monoplaça compta amb tecnologia Driverless, capaç de fer que el cotxe pugui córrer de forma autònoma, sense la necessitat de pilot ni ningú que el controli, mitjançant un sistema de càmeres, sensors i un ordinador a bord. Aquesta tecnologia va ser incorporada a l’equip a la temporada 2021 i ha anat evolucionant any rere any per poder assolir els millors resultats en les proves d’aquest tipus, aproximant-se cada cop més al rendiment d’un pilot en pista.

De fet,  aquest any l’equip tornarà a participar en la categoria Driverless Cup a la prestigiosa Formula Student Germany, on s’enfrontaran als trenta millors equips del món, els més avançats tecnològicament, amb l’objectiu de millorar els resultats l’any passat.

Pel que fa al xassís, l’ecoRD2023 també incorpora tecnologies capdavanteres del món de la competició, com són un monocasc de fibra de carboni i un paquet aerodinàmic complet que funcionen conjuntament per poder aconseguir el màxim rendiment a pista, augmentant la rigidesa, disminuint el pes i obtenint major adherència entre els pneumàtics i l’asfalt. Això permet que el pes del monoplaça sigui només de 220 kg en mode autònom.

Un dels punts diferenciadors d’UPC ecoRacing ha estat sempre el seu compromís amb la sostenibilitat, el qual se situa al seu màxim exponent amb el nou monoplaça. El prototip compta amb molts elements fets amb materials naturals, com per exemple el seient del pilot o bé parts no estructurals del xassís, les quals estan fetes amb fibres de lli. També molts inserts del monocasc i del paquet aerodinàmic són fets amb fusta de bedoll, demostrant d’aquesta manera que sostenibilitat i competició són conceptes que poden anar de la mà.

Els 16 premis més destacats del palmarès d’UPC ecoRacing

2010: Sots campió a Formula Student Itàlia
2011: Sots campió a Formula Student Espanya
2013: Campió a la Formula Student elèctrica Austràlia