Ofertes de Feina i Beques Ofertes de Feina
Dr Silvia Carrasco i Prof Valerio Pruneri

ICFO rep el Premi Nacional d'Innovació a crear una empresa de base científica

February 01, 2023

El Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) han donat a conèixer els guanyadors del Premi Nacional de Recerca i Innovació i entre els premiats, han destacat l’ICFO amb el més alt reconeixement per la creació de LuxQuanta, empresa spin-off de base cientificotecnològic.

ICFO, centre CERCA de recerca de frontera que centra la transferència de tecnologia com una de les seves missions principals, està compromès a promoure avenços científics que tinguin un impacte i benefici a la societat. Silvia Carrasco, directora de la Unitat de Transferència de Tecnologia i Coneixement (KTT) de l'ICFO, comenta: “Estem molt contents i orgullosos d'aquest premi. A l'ICFO ja hem creat onze empreses spin off que donen feina al voltant de cent persones ara mateix. LuxQuanta és l'exemple perfecte de la nostra vocació de fer recerca de frontera amb el potencial de crear innovacions a escala global i després portar-les a la societat, generant llocs de treball, riquesa i valor econòmic directe a Catalunya”.

LuxQuanta va ser constituïda el maig 2021 després de gestar-se a la incubadora de la unitat de KTT a l'ICFO. La companyia s'especialitza en el desenvolupament i comercialització de sistemes de distribució quàntica de claus (Quantum Key Distribution o QKD) per a la criptografia. Aquests sistemes ofereixen una capa de seguretat a les comunicacions tant per entitats públiques com privades. La tecnologia de LuxQuanta es basa en la recerca dut a terme del grup de recerca d'Optoelectrònica, liderat per Professor ICREA a l’ICFO Dr. Valerio Pruneri, membre fundador de la companyia juntament amb els investigadors Dr. Sebastián Etcheverry (CTO) i Dr. Saeed Ghasemi (responsable de la unitat de Processament de Senyal), que van contribuir a desenvolupar prototips de la tecnologia durant el seu temps com a investigadors post-doctorals a l'ICFO.

“És efectivament un premi que reconeix la nostra capacitat de connectar el món de la recerca fonamental amb el desenvolupament de productes i eventualment a la indústria, i de crear innovacions que després poden donar beneficis a la societat”, explica el Prof. Pruneri.

LuxQuanta té un futur molt prometedor ja que poc després de la seva fundació el 2021, diversos líders de la indústria, inclosos Corning i GTD, van invertir a la companyia, cosa que ha representat un important avenç per a l'empresa en la seva consolidació com un dels proveïdors únics de solucions de seguretat quàntica per a les actuals infraestructures de telecomunicació. A més, gràcies a una fructífera col·laboració amb el Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, el setembre del 2022, LuxQuanta e ICFO van realitzar una demostració amb èxit en l'ús de sistemes QKD per a la comunicació i transmissió d'informació crítica entre les seus de l'ICFO, a Castelldefels, i la del CTTI, a Barcelona, cobrint una distància de 30km entre les dues institucions.

D'altra banda, la Comissió Europea ha llançat recentment la iniciativa EuroQCI – Infraestructura Europea de Comunicació Quàntica, que té com a objectiu desplegar un sistema de comunicació utra-segura a tot la regió europea. Tant l’ICFO com LuxQuanta són coordinadors de dos dels programes nacionals EuroQCI a Espanya, i tenen com a objectiu col·laborar entre ells i amb els altres programes nacionals en el disseny i el desplegament d'una infraestructura segura de comunicació quàntica que connectarà les ciutats de Barcelona i Madrid i conseqüentment, altres ciutats de la regió. Tots els programes nacionals d'Europa executaran les mateixes tasques per aconseguir, a llarg termini, una xarxa quàntica segura que cubreixi tota la UE, inclosos els seus territoris d'ultramar.

Vanesa Díaz, CEO de LuxQuanta, també està encantada amb el premi d'ICFO i la direcció que l'empresa està prenent. Afegeix, “El premi suposa per a la nostra companyia una gran visibilitat a nivell nacional i també europeu. Les comunicacions quàntiques encara són una mica desconegudes si les comparem amb la computació. Amb això, en aquest punt en què ens trobem consolidant les nostres primeres aventures comercials, que la gent sàpiga que existim, que tenim la tecnologia d'avantguarda que pot protegir les seves comunicacions futures, ja que és de vital importància per a nosaltres.”

_______________________

La investigació que va donar origen a LuxQuanta va rebre el suport dels Fons Europeus de Desenvolupament Regional assignats a la Generalitat de Catalunya per a clústers tecnològics emergents dedicats a la valorització i transferència de resultats de recerca (QuantumCAT 001-P-001644, i InnoDelta- 001- P-002223 ), del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya (Criptografia Quàntica per Comunicacions Crítiques), del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat d'Espanya a través de la Distinció a l'Excel·lència Severo Ochoa, de la Comissió Europea a través del FET Flagship H2020 of Quantum Technologies (CiViQ – núm. 820466), els Ajuntaments de Barcelona i Castelldefels, i la Fundació ”la Caixa”.

Todos los ganadoras y ganadores del Premi Nacional 2022 en el anuncio del premio.
Silvia Carrasco, directora KTT director al ICFO i Vanesa Díaz, CEO LuxQuanta