‘Objectiu miopia’: campanya de prevenció en salut visual a més de 200 cinemes catalans

Descarregar

Una de les escenes del video d'animació que es projecta a les sales del 30 de gener al 15 de febrer

Descarregar

Presentació del video i de la campanya als cinemes, en roda de premsa

La FOOT i el COOOC s'han unit per a llançar una campanya informativa, en forma de vídeo d'animació, que es projecta a partir del 30 de gener i fins al 15 de febrer a més de 200 cinemes catalans, a fi de conscienciar sobre els problemes derivats de la miopia, especialment entre el públic més jove.

29/01/2020

Per primera vegada, les pantalles de més de 200 cinemes catalans  associats al Gremi de Cinemes de Catalunya seran el suport escollit per a projectar un espot que informa sobre el risc actual del desenvolupament de la miopia entre els més joves per no cuidar i protegir la seva visió per mitjà de senzilles tècniques. Per això, 'Objectiu Miopia” ofereix els consells necessaris per a frenar el desenvolupament de la ja considerada pandèmia del S. XXI per l'Organització Mundial de la Salut, la miopia, que afecta actualment a 6 de cada 10 joves universitaris a Catalunya.

L’espot informatiu, que es pot veure a partir del 30 de gener i fins al 15 de febrer, s’ha presentat el 29 de gener, al cinema Comèdia de Barcelona, per part de Joan Gispets, degà de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la UPC, i d’Alfons Bielsa, president del Col·legi Oficial d'Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC), que han explicat la situació actual de la pandèmia de la miopia, com afecta als nostres fills i un decàleg informatiu en el qual es destacar com s’ha de cuidar la visió en les diferents etapes de la vida.

Decàleg per prevenir
Els experts recomanen limitar l'ús del mòbil per a evitar problemes psicosocials en els menors, ja que els estudis relacionen l'abús de pantalles amb l'increment de l'ansietat, l'obesitat, el dèficit d'atenció, la incapacitat de bregar amb les emocions, disminueix la interacció amb altres persones, la intel·ligència emocional, la imaginació i el desenvolupament del llenguatge.

Segons l’enquesta realitzada a més de 700 famílies el desembre passat per part del COOOC, més del 20% dels infants no s'havien sotmès mai a una revisió visual i gairebé nou de cada 10 pares o mares són conscients que l'ús de pantalles afecta a la salut visual. No obstant això, com va apuntar Joan Gispets, “gràcies a alguns informes sabem que vuit de cada deu menors descobreixen per ells mateixos que no veuen bé, per la qual cosa es fan urgents mesures de prevenció en matèria de salut visual i conscienciació a tots els nivells”.

Per part seva, Alfons Bielsa va explicar que “és fonamental que aprenguem a gaudir de les pantalles a una distància més allunyada, com succeeix als cinemes, ja que estem abusant de la nostra capacitat de visió pròxima i aquesta és una de les causes que està generant un increment de les taxes de miopia entre els més joves. Per tant, es pot dir que l'ús de pantalles influeix directament en el desenvolupament de la miopia”.

Per aquests motius els experts consideren que el cinema és una alternativa vàlida per tenir cura de la visió: no sols per l'ús de la visió llunyana, actualment molt reduït, sinó per altres aspectes socials i afectius que generen en els menors, com el fet de gaudir d'un temps d'oci amb amics o família i la imaginació fomentada per les històries que es projecten.

En la cloenda de la presentació, Joan Gispets ha explicat que “la miopia és un problema actual de la nostra societat, amb greus conseqüències per a la salut i que genera un cost social elevat si se superen les cinc diòptries. És llavors quan es multipliquen les possibilitats de patir patologies com a cataractes, despreniment de retina, etc., per la qual cosa la nostra responsabilitat com a experts és informar, conscienciar i ajudar a prevenir potencials problemes en els menors d'avui per a reduir el nombre de discapacitats visuals en els adults de demà. Actualment existeixen solucions per a prevenir l'increment de la miopia i els òptics-optometristes poden aconsellar a les famílies per a evitar les seves conseqüències”.

L'acte de presentació s'engloba dins d'una sèrie d'accions de conscienciació que el Col·legi d’Òptics Optometristes ha posat en marxa des de desembre com a complement a la segona edició de la Miopmilla, la primera carrera del món correguda només per miops, celebrada al costat de la cursa de Sant Antoni el 19 de gener.

L'ús del mòbil no sols afecta a la salut visual dels menors, sinó que genera problemes psicosocials en els més petits, com la obesitat o el dèficit d'atenció.