Es col·loca la primera pedra de la residència universitària del Campus Diagonal-Besòs

Es col·loca la primera pedra de la residència universitària  del Campus Diagonal-Besòs
Descarregar

Simulació d'una de les façanes de la residència

El rector Enric Fossas posant la primera pedra

Descarregar

Simulació de l'espai interior, enjardinat i concebut per oferir agradables perspectives horitzons, verticals i diagonals

Descarregar

Els passadissos de les plantes superiors, destinades a habitatges, estaran oberts cap a l'espai interior

Descarregar

Planol de la secció transversal de la futura residència, que estarà ubicada a l'edifici H del Campus

El 25 d’octubre s'ha col·locat la primera pedra de la residència universitària del Campus Diagonal-Besòs de la UPC, que es començarà a construir el mes de novembre. Amb una capacitat de 300 places per a estudiants i personal docent i investigador, el nou equipament estarà a ple rendiment el curs acadèmic 2019-2020.

26/10/2017

L’acte, de caràcter simbòlic, ha comptat amb la intervenció del Secretari General d’Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, Arcadi Navarro; la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz; l’alcalde de Sant Adrià de Besòs, Joan Callau; el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Enric Fossas; el CEO de LIFE, empresa operadora de la residència, Serge Hannecart; l’arquitecte de l’obra, Patrick Lootens, i el director de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), Luis Llanes. Prèviament a la col·locació de la primera pedra, els representants acadèmics i de les administracions públiques han visitat els diferents estands de la fira d’entitats, organitzada el mateix dia amb motiu de la festa de benvinguda del nou curs acadèmic 2017-2018 a la comunitat universitària i als veïns i veïnes del Campus Diagonal-Besòs.

L’empresa LIFE ha estat la guanyadora del concurs públic per a la construcció i gestió de la residència universitària per a estudiants i personal investigador. Es tracta d’un equipament de més de 6.000 m2, que no és propietat de la UPC, i que es preveu enllestir a la primavera del 2019. La constructora invertirà més de 14 milions d’euros en aquesta obra.

Estructurat amb vuit plantes, l’edifici està concebut al voltant d’un espai obert central, un pati enjardinat que permet l’entrada de llum natural i arriba al nivell -1. En aquest primer soterrani i a la planta baixa s’hi ubicaran el vestíbul i una zona d’espais flexibles, també amb un gran predomini de la llum natural, que incorporarà serveis comuns, accessibles per a tota la comunitat del Campus, com ara sala de música-gimnàs, la cafeteria i el restaurant, sales polivalents per a presentacions i trobades d’estudiants i un aparcament de bicicletes. Al soterrani -2 hi haurà un espai d’aparcament, connectat a l’aparcament de la resta del Campus.

Diversos tipus d’habitatges
Les plantes superiors de l’edifici es destinaran a les habitacions dels residents, a les quals s’hi accedirà per amplis passadissos coberts que donaran al pati interior. Aquests passadissos constituiran una prolongació de la zona de menjador i de l’entrada a les habitacions, oferint espais que afavoriran la vida social. La residència comptarà, en total, amb 17 apartaments de 46 m2,  80 habitacions individuals de 22 m2, i 79 habitacions de 22 m2 per compatir amb lliteres i 14 habitacions dobles de 33 m2, totes equipades amb cuina americana. La capacitat total serà de 300 places.

L’alçària dels habitatges, de 2,94 m, permetrà situar el llit per sobre de la zona de l’escriptori i guanyar espai addicional, alhora que aportarà més llum natural. La zona del menjador i la cuina d’aquests espais s’obrirà cap als passadissos per mitjà d’una paret de vidre que es podrà obrir, mentre que la zona de la sala d’estar i d’estudi donaran cap a l’exterior de la residència i del mateix Campus.

Zones verdes i terrasses
A més d’estar flanquejat en la planta baixa amb zones verdes enjardinades, l’edifici també disposarà de diverses terrasses a les plantes 5 i 8 amb vistes al campus i al mar, així com una piscina. Les façanes de l’edifici estaran constituïdes per panells de formigó pintats de blanc, combinats amb panells d’alumini de color pastel per als revestiments fixos, especialment a les façanes nord i sud. També s’inclouran persianes en la façana on donen les habitacions, que faran de protectors solars.

S’han previst dos tipus constructius diferents per a cada zona funcional de l’edifici: les plantes superiors, de la primera a la setena, destinades a l’habitatge, tindran un sistema modular; mentre que les primeres tres plantes es plantegen de forma monolítica, com a base per a l’estructura modular superior.

Criteris rigorosos d’eficiència energètica
L’edifici es construirà segons els estàndards d’eficiència energètica Passive House, un conjunt de mesures rigoroses per reduir l’impacte ambiental, com ara la doble orientació de les habitacions, que permet una beneficiosa ventilació creuada, de manera que aconseguirà temperar les condicions càlides a l’estiu. En aquest sentit, també s’ha realitzat una anàlisi solar de l’edifici en totes les seves orientacions per tenir en compte la projecció d’ombres al llarg del dia i en les diferents èpoques de l’any.

Així mateix, l’edifici estarà connectat a la xarxa urbana de distribució d’aigua calenta i freda de Districlima per a la calefacció, la climatització i l’aigua sanitària.