Tecnologia amb segell UPC, a l’Smart City Expo World Congress

Cartell de l'Smart City Expo World Congress 2017

Descarregar

La UPC és present a la nova edició de l’Smart City Expo World Congress 2017 (SCEWC), l’esdeveniment més important sobre ciutats intel·ligents que tindrà lloc del 14 al 16 de novembre a Fira de Barcelona.

13/11/2017

De la mà del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) presenta solucions tecnològiques ‘smart’ a l’Smart City Expo World Congress, a l’estand F607 del recinte de Gran Via, en els àmbits de la mobilitat urbana, els vehicles elèctrics, la planificació urbana, la data science, els smart grids, la gestió d'emergències, la robòtica, la gestió de residus, les energies renovables, les comunicacions i l’eHealth.

L’estand de la UPC està compartit amb el projecte europeu Echord++ (The European Coordination Hub for Open Robotics Development), en què treballa l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre de recerca mixt de la UPC i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). Echord++ promou la interacció entre fabricants de robots, investigadors i usuaris. Els visitants del Congrés poden conèixer ARSI i SIAR, dos prototips robòtics creats per ajudar a la inspecció i el manteniment del clavegueram de les ciutats. Tots dos, juntament amb ROBODILLOS, van recórrer al juliol passat el subsòl de Barcelona en unes proves pilot que van testar la seva capacitat de mobilitat, autonomia i comunicació. Es tracta d’una tecnologia que estarà operativa i disponible per fer aquestes tasques a partir de l’octubre de 2018 i que es presenta a la fira per comercialitzar-los.

A l’estand també es poden veure el robot humanoide TIBI i el robot Helena, una plataforma que puja i baixa d’un vehicle autònom per facilitar la distribució last mile, també desenvolupats per l’IRI.

El 15 de novembre, de 16.30 a 17.30 h a l’espai Àgora, ECHORD ++ realitzarà una consulta oberta per rebre els comentaris de les ciutats que participen al SCEWC sobre quatre reptes de ciutat que poden esdevenir futurs projectes innovadors de robòtica a desenvolupar amb organismes públics: l’expansió de l’espai verd a les ciutats, la millora de la distribució de béns comercials a zones peatonals, la inspecció i manteniment del clavegueram, i la mobilitat de les persones grans. Precisament, i sobre aquest darrer repte, l’investigador i responsable de l’IRI Alberto Sanfeliu participarà a la sessió temàtica ‘Age- and Child-Friendly Cities and Communities’, el 15 de novembre a les 14.15 hores.

En l’àmbit de les tecnologies de realitat virtual i realitat augmentada, la UPC mostra un sistema desenvolupat pel grup de recerca en Visualització, Realitat Virtual i Interacció Gràfica (VIRViG) que simula el comportament d'un col·lectiu en una situació d'emergència que requereix l'evacuació d'un entorn. Aquesta simulació, centrada a l’interior d'un gimnàs, permet visualitzar els possibles escenaris, el comportament i moviment de les persones, així com el temps que tarden a sortir del recinte.

A més, dimecres 15 de novembre, a les 15.30 a l’espai Àgora, Antonio Alvarez, director del CIT UPC, presentarà les capacitats tecnològiques de la UPC en l’àmbit de les smart cities.

Dins de l’estand de SEAT al Mobility Hub (Hall 2 del recinte de Gran Via), CARNET −el hub de recerca de la mobilitat urbana de Barcelona constituït per SEAT, Volkswagen Group Research i la UPC−, presenta el Virtual Mobility Lab, una eina de simulació desenvolupada per l’inLab de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC i amb la col·laboració de Volkswagen Research Group, SEAT, PTV Group i Kineo, que analitza i avalua l’impacte dels projectes de mobilitat intel·ligent a Barcelona i que permet extrapolar resultats abans d’implementar qualsevol prova pilot. En un dels primers tests, el Virtual Mobility Lab ha constatat que, amb l’ús de 500 on demand shuttles, es podrà reduir fins a 2.000 vehicles privats dels carrers de Barcelona, amb la conseqüent millora en el trànsit de la ciutat i els nivells de pol·lució. Aquesta eina també es podrà veure a l’estand de la UPC.

Autonomous Driving Challenge, la gran final

CARNET també organitza l’Automonous Driving Challenge, un repte adreçat a estudiants d’enginyeria que busca premiar el talent jove i que consisteix en que els participants desenvolupin un software que sigui capaç de moure un vehicle de manera autònoma per un circuit delimitat. El projecte va començar l’abril d’aquest any i, en sis mesos, els 50 estudiants de les nou universitats hi participen han hagut de desenvolupar un software que permeti als automòbils a escala navegar de manera autònoma per un recorregut delimitat.

CARNET ha creat un espai que escenifica un circuit tancat de conducció inspirat en la ciutat de Barcelona, on tindrà lloc la final. Els vehicles competiran per superar tots els reptes, demostrant que realment poden conduir de manera autònoma en un entorn urbà. Aquest desenvolupament és aplicable i escalable als algoritmes de conducció autònoma a la vida real i proporciona als estudiants la capacitat de participar en la creació d’aquest concepte de mobilitat per al futur.

Enllaços relacionats: