Vés al contingut (premeu Retorn)

Jornades de formació en Cooperació al Desenvolupament

El CCD organitza anualment aquestes jornades de formació adreçades als membres de la comunitat universitària de la UPC que, sense comptar amb experiència prèvia de treball a terreny, tenen prevista una mobilitat al Sud per tal de participar en algun dels projectes de cooperació que han obtingut finançament en el marc de la Convocatòria d’Ajuts del CCD.

Jornades. Edició 2019

Heu començat el compte enrere per a realitzar els vostres respectius projectes de cooperació. Amb l'objectiu de què viatgeu amb la màxima preparació possible, el CCD.UPC ha organitzat unes Jornades de Formació en Cooperació Internacional. Durant aquests dies, compteu amb ponències de diferents experts sobre temàtiques que de ben segur us seran útils i podreu posar en comú les vostres reflexions i inquietuds amb els altres equips que també viatjaran en aquests pròxims mesos. La formació no té cap cost per als participants, ja que està finançat per la UPC.

On i quan?

Les Jornades es realitzaran en el següent horari:

• Dimarts     18 de  juny  |  de 9.00h a  14:00h
  • Dimecres     19 de juny  |   de 9.00h a  14.00h
  • Dijous       20 de  juny  |  de 9.00h a  14.00h
AULA: VS217 (Segon soterrani de l'edifici Vèrtex)
Està prevista una pausa diària d'11.00 h-11:30 h als Jardins del Vèrtex per continuar compartint inquietuds i experiències

Reconeixement d'ECTS

L’acció formativa té associat, si es sol.licita, el reconeixement d'1 ECTS. Els requisits per convalidar acadèmicament la participació al curs són els següents:

• L'assistència i participació a totes les sessions de les Jornades.
  • La presentació d'un Treball Individual un cop realitzada la mobilitat a terreny.  El treball Individual ha de seguir l'esquema que trobeu en aquest enllaç.

Si voleu demanar informació sobre les jornades, contacteu amb emiliana.marques@upc.edu

Programa

de 9.00 a 14.00h | COOPERACIÓ INTERNACIONAL AL DESENVOLUPAMENT: CONTEXT, SISTEMES, ACTORS, INSTRUMENTS I REPTES | Toni Royo, expert en formació, planificació i evaluació de projectes de cooperació

- ELS SISTEMES DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL, ESPANYOL I CATALÀ

1. Sistema internacional de cooperació, orígens
      2. L'Ajut Oficial al Desenvolupament, (AOD), tipus
      3. La nova arquitectura de l’ajut. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
      4. El panorama internacional de la cooperació, països OCDE, tendències
      5. Evolució de la política espanyola/catalana de cooperació de país receptor a donant
      6. Estructura institucional de la cooperació espanyola. Agents i sistema de cooperació.
      7. Evolució AOD espanyola
      8. L’AOD de les Comunitats Autònomes
      9. Els Agents dels sistema de cooperació catalana
      10. L'AOD de la Generalitat: Pla Director, Departaments, modalitats de cooperació.
      11. Perfil de les ONG de pau, drets humans i cooperació
      - MATERIALS DEL CURS

- BIBLIOGRAFIA

• Gómez Gil, Carlos “Las ONG en la globalización. Estrategias, cambios y transformaciones de las ONG en la sociedad global”, Ed. Icaria, 2004.
      • Gómez Gil, Carlos “Las ONG en España. De la apariencia a la realidad”, Ed. Los libros de la Catarata, 2005
      • Intermón Oxfam, La Realitat de l'Ajut
      • FCONGD, 2º Informe de la Cooperació a Catalunya 2006-2012  http://realitatajut.org/uploads/document/file/398/AOD_2012_VERSI__LLARGA.pdf
      • Sogge, David “Dar y tomar. ¿Qué sucede con la ayuda internacional?”, Icaria Ed., 2004

- PÀGINES WEB RECOMANADES

http://www.lafede.cat/ Federació Catalana d’ONG de pau, drets humans i cooperació
      www.congde.org  Coordinadora d’ONGD espanyoles, Madrid
      www.aecid.es   Legislación de cooperación – Normas de cooperación internacional
      www.gencat.net/cooperacioexterior/cooperacio/  Agència Cat. de Coop. al Desenv.
      www.bcn.cat/cooperacio  Ajuntament BCN
      www.diba.cat/web/ri/cooperacio_desenvolupament   Diputació de Barcelona
      www.ucm.es/iudesarrolloycooperacion  IUDC – Univ. Complutense Madrid
      http://www.odg.cat/  Observatori del Deute en la Globalització
      www.omal.info/www/  Observatorio de Multinacionales en América Latina
      www.hegoa.ehu.es   Instituto de Estudios de Desarrollo HEGOA
      https://www.tni.org/es Transnational Institute Amsterdam (Obs. moviments socials)

de 9.00 a 14.00h | El paper de la persona cooperant. Equip de Treball. Dinàmiques Participatives | Eva Vendrell, PAS del CCD i Daniel López PDI FISICA.

Reflexionar sobre com ens veiem i com ens veuen, com afectem el desenvolupament del projecte, com vivim l'experiència...

Com ens preparem per garantir el millor resultat possible del projecte: abans, durant i després.

de 9.00 a 14.00h | LA GESTIÓ DEL CICLE DE PROJECTE | Paco Iranzo PDI DEAB

Material del Curs - Sessió LA GESTIÓ DEL CICLE DEL PROJECTE- Paco Iranzo