Vés al contingut (premeu Retorn)

La UPC contra la malària, la tuberculosi, la malaltia de Chagas, i altres malalties desateses

La Facultat d'Informàtica de la UPC acull aquest gener de 2017 una xerrada sobre les anomenades "Malalties de la Globalització"

Què son les malalties de la globalització?

La malària, la tuberculosi, o el mal de Chagas, al nostre país s'anomenen malalties oblidades o desateses. Es tracta de malalties que o bé són noves per nosaltres o que ja s'havien erradicat.  Als darrers anys, hem assistit a la seva reaparició. Els hiverns cada cop més càlids a l'hemisferi nord, el creixent costum de viatjar en avió lluny de casa i un sistema de comerç global, han propiciat que els insectes  portadors de les malalaties travessin totes les fronteres.

Com es transmeten aquestes malalties?

Els llargs estius (que poden arribar fins a novembre) i l´alta pluviositat a la primavera i a la tardor, proporcionen un hàbitat adequat als insectes que les transmeten, amb un especial risc a les costes del Mediterrani.   Aquest és el cas del Mosquit Tigreassentat ja al nostre litoral.  El mosquit tigre pot fer de transmissor de diverses malalties presents a Àfrica i Amèrica Llatina.  És suficient que una o vàries persones hagin viatjat als tròpics i hagin estat contagiades per iniciar-se la fase d'una primera epidèmia.

Com es poden frenar?

Cal destacar que els experts recorden que malgrat que aquestes malalties són causades per la immigració i la globalització, la manera d'aturar-les no és expulsar a la gent, sinó evitar l'abandonament d'infraestructures que propicien l'aparició d'humitats i la natura descontrolada que fan de viver dels mosquits. A l'Edat Mitjana, tant la malària com la febre groga es van eradicar dessecant els pantans, no expulsant a la gent.

Programa de l'acte

La UPC es mobilitza:

Es per aquests motius que el pròxim 19 de gener de 2017 s'organitza a la Sala de Actes de la Facultat d'Informàtica de la UPC una xerrada sobre el que ja s'està fent, el que es pot fer i el que hauríem de fer per frenar l'epidèmia.

Imatge_malaria

Consulta el programa