Vés al contingut (premeu Retorn)

Informe SIRENA 2018. Avaluació del consum d’energia i aigua de la UPC.

El consum energètic de la UPC creix un 21% els darrers 5 anys. Per contra, les emissions es redueixen gràcies a la compra verda d'energia.
Informe SIRENA 2018. Avaluació del consum d’energia i aigua de la UPC.

L'Informe SIRENA té com a objectiu avaluar l’evolució del consums de subministraments de la UPC i el seu impacte econòmic, alhora, serveix per a fer el seguiment de la política energètica de la Universitat.

Resultats

•  Consum energètic 2018: El consum d’electricitat, gas i clima ha augmentat un 3%, que se suma a l’increment dels anys 2016 i 2017. Aquest creixement de consum ha superat un 21% rel nivell assolit el 2014 en el marc del Pla d’Estalvi Energètic.
  • Objectiu 2020: Els resultats del 2018 ens allunyen de l’objectiu de reduir el consum de la Universitat un 20%. Durant els propers anys caldrà reforçar les estratègies d’estalvi, gestió, eficiència i autoconsum per tal de tornar-nos a alinear amb les directives europees i aconseguir que el 2020, el consum energètic sigui un 20% menor que el 2007.

• Energia renovable i reducció d’emissions: Com a resultat de la licitació conjunta amb el CSUC, l’energia elèctrica consumida per la UPC durant el 2018 ha estat d’origen 100% renovable. Gràcies a això, s’han reduït un 80% de les emissions de la Universitat.  En l’àmbit de l’autoconsum, es licita una nova instal·lació solar fotovoltaica al Campus Nord de la UPC.
  • Augment de la despesa: L’any 2018 el preu de l’energia a l’Estat espanyol ha augmentat un 15%. Aquest fet, juntament a un major consum, han fet que la despesa energètica de la Universitat hagi estat d’un 14% superior al període anterior. La despesa energètica ha augmentat 680.000€.
  • Canvi climàtic i la crisi energètica: D’acord amb els nous escenaris energètics previstos per al propers anys, així com per la necessitat de fer front al canvi climàtic, la Universitat ha pres diferents compromisos, inclosos al Pla d’Actuacions 2018-21 i alineats amb el Marc sobre clima i energia per al 2030 (UE). De manera prioritària caldrà recuperar les mesures de millora de gestió i estalvi energètic, reforçar l’impuls a les renovables i descarbonitzar la producció de climatització.

Línies de futur

Comunitat

• Implicar la comunitat universitària en la reducció del consum d’energia i aigua dels edificis i campus de la Universitat.
  • Construir sinergies entre la gestió, la recerca i la docència per a trobar estratègies de transició energètica aplicades als edificis i campus de la UPC.

Renovables

• Estudi del potencial de producció d’energia solar fotovoltaica dels diferents edificis i Campus, amb la col·laboració de l’estudiantat i els grups de recerca especialitzats en energies renovables.
  • Comprometre una part del Pla d’Inversions Universitàries en la instal·lació de noves plantes fotovoltaiques.
  • Estudiar diferents vies per al finançament d’inversions en renovables: PPA (Power Purchase Agreement), col·laboracions públiques i privades...

Eficiència

• Descarbonització de la demanda energètica.
  • Estudi de l’obsolescència energètica.

Reducció de la despesa energètica

• Seguir innovant en la compra d’energia, de manera consorciada amb les universitats catalanes (CSUC).
  • Augmentar l’autoconsum energètic dels edificis de la universitat.
  • Reduir el consum energètic i optimitzar la demanda.