Vés al contingut (premeu Retorn)

Enric Carrera continua quatre anys més al capdavant de l’INTEXTER de la UPC

El dia 20 de gener, Daniel Crespo, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC), va nomenar Enric Carrera, professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), com a director de l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER).

El 22 de desembre passat, el Consell de l'Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) de la UPC, va reelegir per àmplia majoria el professor de l’ESEIAAT Enric Carrera per a un segon mandat com a director d'aquest Institut Universitari de Recerca per al període 2022-2025.  Enric Carrera es va fer càrrec de la direcció d'INTEXTER al gener de l'any 2018. Durant aquest període es va elaborar i posar en marxa  un Pla estratègic per rellançar aquest centre creat el juny de 1964 per acord del Consell de Ministres.

El Pla estratègic aprovat incloïa 3 línies estratègiques: la captació de nou talent,  augmentar la projecció de l'Institut a l'entorn industrial i la reorganització interna per millorar l'eficiència. Segons explica Enric Carrera, “durant aquest període, malgrat les baixes per jubilació,  hem augmentat el nostre personal investigador perquè hem estat capaços de captar talent jove procedent d'àrees de coneixement vinculades d’una manera o altra al sector l’àrea tèxtil, com poden ser l’enginyeria química, l’enginyeria electrònica, l’organització d'empreses i l’enginyeria de Projectes i de la Construcció.”

De fet, actualment a l’INTEXTER de la UPC treballen 35 persones entre personal docent i investigador, personal d'administració i serveis i becaris. Als darreres quatre anys l’activitat de l’INTEXTER ha estat intensa i algunes de les seves activitats s’han consolidat com a cites obligades per als professionals i les empreses del sector. Així, l’INTEXTER ha organitzat quatre edicions de la ‘Jornada Indústria Tèxtil i Sostenibilitat’, dues edicions de la ’Jornada Tèxtils per a la Medicina i la Salut‘, i un congrés internacional sobre ’Aigua i Sostenibilitat‘. Totes tres activitats han congregat en total gairebé 2.000 professionals que hi han participat

L’INTEXTER, captador de recursos d’R+D

Pel que fa a la seva activitat científica, d’R+D, transferència de tecnologia i de formació, durant els darrers 4 anys l’INTEXTER de la UPC ha participat en 9 projectes europeus, 9 projectes nacionals espanyols, 25 projectes de la Generalitat de Catalunya i 23 convenis amb empreses, captant en total un volum de recursos al voltant de 5 milions d'euros. Igualment, investigadors i investigadores de  INTEXTER han dirigit 111 treballs de fi de grau d'Enginyeria i 54 treballs de fi de màster, i han  llegit 7 tesis doctorals. Actualment, a l’INTEXTER es desenvolupen 23 tesis doctorals integrades en 4 programes de doctorat de la UPC.  A més, els investigadors que hi treballen han publicat 110 articles en revistes científiques i han presentat 91 ponències en congressos i jornades.

D’altra banda, quant als serveis a les empreses, el personal de l’INTEXTER ha realitzat prop d’un miler d’anàlisis i dictàmens per a un centenar d'empreses espanyoles en els darrers quatre anys.

La pandèmia causada pel la COVID-19 ha provocat un gran interès social pels tèxtils per a aplicacions sanitàries, sobretot les mascaretes. En aquest sentit, l’INTEXTER ha tingut un paper rellevant en la divulgació a través dels mitjans de comunicació sobre el tipus de mascaretes més adequades par a la protecció contra la COVID-19.

Enric Carrera indica que “per al període 2022-2025 tenim previst actualitzar el pla estratègic. Volem consolidar les polítiques de captació de talent que ens estan funcionant molt bé, augmentar la nostra projecció i ampliar la capacitat i el nostre potencial invertint en la millora de les plantes pilot de depuració d'aigües residuals, i l’equipament dels laboratoris de  filatura, tissatge, no teixits i nanofibres

Tota un vida dedicada al tèxtil

El professor Enric Carrera va néixer el 1955, a Barcelona al si d'una família amb una llarga tradició tèxtil. És doctor en Enginyeria Tèxtil per la UPC. En finalitzar la carrera d'enginyeria, va treballar durant 8 anys en una empresa productora de fibres de polièster i posteriorment es va incorporar com a docent a la UPC, on fa 35 anys que ha ocupat diversos càrrecs acadèmics. Carrera és expert en física tèxtil i ha investigat sobre paràmetres físics de fibres, fils i teixits, avaluació de la mà, tacte i caient de teixits. En els darrers anys s'ha especialitzat en l'anàlisi de l'impacte ambiental de la indústria tèxtil, l'avaluació de la sostenibilitat, la gestió de residus tèxtils i l'economia circular.

Actualment, l’INTEXTER és membre de l’Associació de col·lectivitats tèxtils d'Europa (ACTE), del Centre d'Innovació i Tecnologia de la UPC (CIT-UPC) i del Clúster AEI Tèxtils, i és soci protector de l'Associació Espanyola de Químics i Coloristes Tèxtils (AEQCT), membre de TEXTRANET (Xarxa Europea de Centres de Recerca Tèxtil). Així mateix, disposa del segell ‘TECNIO‘ de la Generalitat de Catalunya com a centre desenvolupador de tecnologies innovadores del sistema R+D+I de Catalunya.

L'acte de presa de possessió es podrà seguir pel canal de Youtube de l'INTEXTER

info.png