Vés al contingut (premeu Retorn)

Unes 400 empreses i professionals, a la 5a Jornada online ‘Indústria tèxtil i sostenibilitat’ de l’INTEXTER de la UPC

El proper 11 de novembre prop de 400 professionals del món de l’empresa i de la indústria tèxtil, així com personal investigador d’Espanya i Amèrica Llatina participaran a la 5a Jornada ‘Indústria tèxtil i sostenibilitat’ de l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), que es durà a terme en format online. A la jornada es presentaran una quinzena d’experiències empresarials i tecnològiques relacionades amb l’ecodisseny tèxtil i la sostenibilitat en un sector que afronta els reptes de la nova Llei de residus i sols contaminats i l’estratègia europea sobre tèxtils sostenibles.

El dia 11 de novembre, a les 9:30 h, el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo; l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart; el director de l’INTEXTER, Enric Carrera, i el director general de Comerç del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Jordi Torrades, inauguraran la 5a Jornada ‘Indústria Tèxtil i Sostenibilitat’, que tindrà lloc en format online: https://www.upc.edu/intexter/ca/jornada-industria-textil

La jornada comptarà amb una quinzena de ponències i una taula rodona en què es presentaran experiències empresarials i tecnològiques d’èxit que són referents en el sector per reorientar l’activitat empresarial i comercial com a model sostenibilista. I és que, segons afirma el director de l’INTEXTER, Enric Carrera, “ara ja no hi ha excusa. Europa ha definit molt clarament el marc legal en què ha de treballar la indústria de la moda i el sector tèxtil en general i, per tant, podem dir que és l’hora de l’ecodisseny. Totes les grans empreses han d’afrontar aquest canvi de paradigma per aconseguir que el sector tèxtil deixi de ser un dels més contaminants al món”, assegura Carrera.

‘Blockchain’, tecnologia clau de l’economia circular al tèxtil

La primera ponència anirà a càrrec de Miguel Sánchez Gavilan, director de Tecnologia de Kingping Show, que explicarà com s’està aplicant l’ecodisseny al denim, el teixit principal amb què es fabriquen els pantalons texans. Després intervindrà Héctor del Arco, que presentarà una nova fibra de polièster anomenada Repreve, i Celina Tamagnini, amb l’experiència de l’empresa Circoolar, pionera en la fabricació d’uniformes sostenibles.

Tot seguit, investigadors i investigadores de l’INTEXTER presentaran alguns dels darrers projectes sostenibilistes que desenvolupen. Destaca, per exemple, el projecte europeu TRICK, que implementarà la tecnologia blockchain a la indústria tèxtil europea per reorientar-la cap a l’economia circular. TRICK assegurarà els processos i la fiabilitat de la informació en la traçabilitat dels productes i garantirà els certificats d’origen a través de la tecnologia blockchain, que permetrà a les empreses assegurar les dades més sensibles de la cadena de valor. D’aquesta manera, TRICK generarà la confiança entre les empreses del sector i assegura, d’una manera fiable i transparent, el seu camí cap a l’economia circular.

Els investigadors i investigadores de l’INTEXTER explicaran també diferents maneres de revaloritzar residus agrícoles per fer-los servir a la industria tèxtil; el reciclatge de residus tèxtils per reconvertir-los en matèries primeres secundàries; noves metodologies de creació de tintures amb fruits secs, i un estudi sobre l’impacte ambiental dels teixits de tapisseria.

L’hora de l’ecodisseny

Marta Casadesús, del Clúster AEiTèxtils, i  Heura Ventura i Marta Riba, de l’INTEXTER, explicaran noves tendències sostenibilistes presentades a la fira TECHTEXTIL 2022. Pepe Costa, CEO de A.Bellini, S.L- RETEXCYCLE™, presentarà una de les novetats imprescindibles i més interessants per aplicar amb èxit la tecnologia blockchain, com són les fibres traçadores, que porten incorporades un component químic, el qual permet la seva localització, mitjançant un detector, quan el teixit està acabat. Això facilita fer un seguiment de totes les fases del procés textil..

Finalment, a partir de les 13 h, es durà a terme la taula rodona ‘L’hora de l’ecodisseny’, en què es debatrà sobre la necessitat immediata d’afrontar un canvi de paradigma en la indústria de la moda. Hi intervindran Vicenç Camps, de l’empresa Tecnitiger; Marta Escamilla, de LEITAT; Miriam Ponsa, dissenyadora de moda, i Heura Ventura, investigadora de l’INTEXTER. La taula estarà moderada per Enric Carrera.

La jornada es clourà a les 13:45 h amb la intervenció del president de TEXFOR, José Maria Mestres, i del director de l’ESEIAAT de la UPC, Xavier Roca.