Repensar la recollida de residus, un repte motivant per la sostenibilitat als nostres campus

Marc Buñesch, responsable de l’àrea de recursos i serveis de la UTG de la FME, ens explica com s’ha viscut en aquest Centre la posada en marxa dels Punts UPC Recircula.

"Ens hem trobat amb l’agradable sorpresa de la boníssima predisposició i acceptació per part de la gran majoria".

Des del passat mes de novembre s’estan implantant a la UPC els nous Punts UPC Recircula, punts centralitzats de recollida selectiva de residus ubicats en espais comuns i en espais de treball. Els Punts UPC Recircula ja s’han implantat al Campus Diagonal-Besòs, a la Facultat de Nàutica de Barcelona, a la Facultat de Matemàtiques i Estadística i en alguns edificis del Campus Nord. En els propers mesos, d’acord amb el calendari, s’anirà estenent el model a la resta de Centres i campus fins a completar tota la UPC.

Com valores la implantació dels Punts UPC Recircula? Creus que el nou model pot facilitar als usuaris la separació selectiva dels residus?

La veritat es que en el nostre cas molt positivament. Amb la implantació d’aquest sistema i la difusió que se n’ha fet, els resultats de reciclatge de ben segur que es veuran millorats. El fet d’establir en llocs estratègics de l’edifici punts conjunts on es pugui diferenciar amb força claredat la tipologia de cada residu facilitarà molt la decisió d’efectuar una correcta separació.

Amb la posada en marxa dels Punts UPC Recircula a la FME heu optat per retirar totes les papereres individuals de rebuig en comptes de mantenir-les i que cada usuari es faci responsable de buidar-les. Què us ha motivat a prendre aquesta decisió?

De bon principi es van valorar diferents opcions d’acord amb el perfil d’usuaris de l’edifici. Per un cantó es pretenia promoure un canvi important en les conductes de les persones però per altra banda en cap cas es volia que les mesures que es preguessin fossin traumàtiques per ningú. Tenint en compte totes les circumstàncies, finalment es va optar per una solució intermitja que consistia en efectuar la retirada de les papereres individuals, però donant la possibilitat a qui ho volgués de mantenir la seva paperera, sempre amb el compromís que ells mateixos es farien càrrec de realitzar la separació dels residus que generessin. Donar aquesta alternativa ha estat molt ben rebut per aquests usuaris.

Marc, tu has estat l'encarregat d'informar dels canvis previstos a les persones interlocutores de les diferents unitats de la FME. Com ho han rebut en general les persones amb qui has parlat? I les persones usuàries?

Si haig de ser sincer, abans de començar tot aquest procés, crèiem que trobaríem molta més resistència per part dels usuaris. Ja se sap que molt sovint els canvis importants costen més d’assimilar, però el resultat ha estat ben al contrari. Ens hem trobat amb l’agradable sorpresa de la boníssima predisposició i acceptació per part de la gran majoria de persones amb les que hem contactat.

La implantació s’ha coordinat juntament amb les persones designades per cadascuna de les unitats que convivim a l’edifici. Elles ens han ajudat d’una forma molt significativa a dur a terme la implantació en els espais que gestionen i a fer difusió d’aquest nou sistema de recollida selectiva entre el seu personal; es per això que volem aprofitar aquest moment també per agrair la seva col·laboració.

Per últim, quin missatge donaries als Centres on encara no s’han implantat els Punts UPC Recircula per facilitar-los el procés de canvi?

Doncs en primera instancia que s’ho plantegin com un repte motivant, com és el d’impulsar un canvi en les conductes de les persones. Per altra banda, i amb la nostra experiència, creiem que es molt important la comunicació amb els usuaris. El transmetre’ls la informació, explicar els motius d’aquests canvis, i facilitar l’accés a aquells espais on puguin veure resolts els seus dubtes.

Establir canals de comunicació on puguin fer arribar els seus comentaris, o suggeriments i per altra banda ser flexibles a l’hora de prendre decisions.

Tot plegat, farà que la predisposició del usuari segurament no generi tanta resistència al canvi, i l’acceptació sigui molt superior. En definitiva, el pla d’execució es podria resumir en tres grans accions: informar, escoltar i actuar.

Enllaços relacionats