La biodiversitat, un nou valor al Campus Nord

Juan de Dios Román, cap de manteniment del Campus Nord, ens dóna el seu punt de vista sobre el I Pla de biodiversitat dels Jardins de Torre Girona

"En siguem conscients o no, el nostre benestar i qualitat de vida depèn de la biodiversitat"

La plantació de vegetació aromàtica autòctona, la gestió sense productes químics de la bassa de Torre Girona o el projecte de conservació d’esquirols són algunes de les actuacions de gestió sostenible dutes a terme en els darrers anys per l’equip de manteniment del Campus Nord i que des del passat mes d’octubre es recullen en el I Pla de biodiversitat dels Jardins de Torre Girona, al Campus Nord, aprovat per la Gerència de la UPC.

Per què és important la biodiversitat?

Tota la nostra qualitat de vida depèn del que la biodiversitat ens proporciona, la qualitat de l'aire, els recursos hídrics, recursos naturals, tot prové directament de la biodiversitat. Per exemple, la disminució de la població d'insectes pol·linitzadors posa en risc poder produir suficient aliment per a tota la població mundial però, el món tecnològic en què vivim sovint ens manté ignorants d'aquestes realitats.

Així és que, en siguem conscients o no, el nostre benestar i qualitat de vida depèn de la biodiversitat.

Però a més de tenir la responsabilitat de conservar i garantir la biodiversitat per a generacions futures, el millor de tot és que ens en podem beneficiar ja, a molt curt termini, com és el cas de les accions que ja hem realitzat a la zona de Torre Girona. Fa uns mesos vam substituir les varietats vegetals i animals exòtiques per autòctones i properament crearem una  zona de pícnic que permetrà gaudir d'una manera més pràctica d'aquesta illa de bosc  enmig de la nostra ciutat.

Què t'agradaria aconseguir amb aquest pla?

M’agradaria  contribuir a la transformació dels espais verds que gestionem, especialment la zona de Torre Girona, de vegetació exòtica o invasora per varietats autòctones, i d'aquesta manera afavorir l'hàbitat per a la proliferació de varietats animals autòctones. Per dos motius, d'una banda en sentit pràctic, perquè resulta molt més econòmic el seu manteniment i d'altra banda pel benefici que pot suposar per a la comunitat universitària.

Un segon repte és aconseguir que tothom conegui, participi i gaudeixi més plenament d'aquests espais.

I encara que pugui semblar massa ambiciós, segur que pot influir, tant en el personal docent com en l'alumnat, en formar professionals més sensibles a la conservació de la biodiversitat (enginyeria agrònoma, dissenyadors urbanístics...).

Quins beneficis en traiem les persones de la comunitat?

El benefici és per a tothom, se sigui més o menys sensible a aquests temes, perquè és més saludable conviure en un entorn de biodiversitat autosostenible.

Quan definim itineraris amb informació de les varietats vegetals i animals es despertarà l'interès de moltes persones de la UPC. Al capdavall, la principal activitat i raó de ser de la UPC és la docència. I el benefici més intens és l'oportunitat de participar en accions programades de les quals poder anar veient el seu efecte en el temps.

Enllaços relacionats