Millorem la recollida selectiva a la UPC

Durant el mes de juny s'implementarà la primera prova pilot al Campus Nord i la Facultat de Nàutica de Barcelona.

Els passat mes de març va iniciar-se el projecte per a millorar la recollida selectiva als campus de la UPC, que s’implementarà com a prova pilot al Campus Nord i a la Facultat de Nàutica de Barcelona durant el mes de juny. El procés de disseny s’ha elaborat en base a la metodologia design thinking i ha compat amb la participació de persones de diferents centres i l’assessorament de We Question Our Project.

La nostra universitat genera de l’ordre de 350 tones a l’any de residus de paper i cartró, envasos i rebuig (que actualment inclou la fracció orgànica). Tot i que el principal repte és reduir aquesta quantitat, també és clau assegurar que els residus que generem s’integren en el procés de reciclatge sempre que sigui possible.

A la UPC els resultats de la recollida selectiva varien segons els campus i les fraccions recollides. En termes generals la recollida selectiva de paper i cartró és la que obté millors resultats, amb una qualitat de separació que supera el 90%. La separació de la fracció envasos presenta resultats desiguals segons els campus, amb una forquilla que oscil·la entre el 20 i el 80%. La recollida de la fracció orgànica està implantada únicament en zones de menjador. Una altra dada destacada és que dels residus recollits en la fracció rebuig tan sols un 15% corresponen a residus no reciclables, la resta podrien separar-se selectivament.

Tot aprofitant l’oportunitat de la posada en marxa el 2016 del nou contracte de neteja i recollida selectiva s’ha fet un procés de revisió del model de recollida selectiva actual i s’han previst diverses mesures orientades a facilitar la separació als usuaris.

Les millores consisteixen en ampliar i redistribuir els contenidors de recollida selectiva, crear punts de recollida senyalitzats, retirar les papereres de rebuig d’ús individual i fer una campanya informativa adreçada a tota la comunitat.