CIDUI 2020+1

L’ICE-UPC contribueix a l’acte de benvinguda

Ariadna Llorens, directora de l’ICE de la UPC, condueix l’acte de benvinguda al Congrés CIDUI 2020+1.

Benvinguts i moltes gràcies per acompanyar-nos en aquesta nova edició, l’onzena edició, del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (Congrés CIDUI 2020+1) que se celebrarà entre avui i fins el i 2 de juliol de 2021.

Aquesta edició porta per títol Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital.

L’organització del CIDUI ha treballant intensament en el disseny d’un congrés de qualitat amb un format innovador i per primer cop celebrat en línia, que vetllarà en tot moment per preservar “l’essència CIDUI”.

Les mesures anti-Covid malauradament han limitat la nostra proximitat física, però en cap cas la proximitat emocional.

Amb aproximadament 500 inscrits i 350 col·laboracions, és el principal congrés de docència universitària  en llengua catalana. Podem dir que estem davant d’un gran èxit de participació!

Tots estarem d’acord en que la principal funció de la universitat, sovint articulada des de la realitat a l’aula, és la de transformar la societat i la seva economia per fer-les millors. El món, ara, avui, al 2021, està davant d’una crisi sanitària, social, econòmica i mediambiental que comencem a superar. I aquest congrés n’és la prova.

Perquè des del CIDUI hem entès que aquest context pot esdevenir una oportunitat per enfortir-nos, per reorientar l’horitzó cap a canvis estructurals necessaris.

Com a directora de l’ICE de la UPC, enguany que celebrem juntament amb la UPC el nostre 50 aniversari, permeteu-me en primer lloc fer unes paraules de reconeixement a tots els qui, com nosaltres treballem per LA QUALITAT I LA INNOVACIÓ DOCENT. TOTS ELS FORMADORS, EDUCADORS, EQUIPS DIRECTIUS I PROFESSORAT, PERSONAL DE SUPORT, TOT L’ÀMBIT EDUCATIU QUE HEM FET FRONT A AQUESTA CRISI.

On hem evidenciat la importància de tenir una docència resilient, i flexible,  adaptada a les formes d’aprendre. Donant l'oportunitat de provar enfocaments ja coneguts i de provar-ne de nous, repensant com, quan i què fem durant les classes, quin és el sentit del que transmetem al taller, al laboratori, a l’aula, sigui presencial, online, síncrona o asíncrona.

Perquè, si és evident que repensar l'educació i les formes de docència ha estat una necessitat constant durant aquests 50 anys, sens dubte, aquesta crisi l'ha convertit en imperativa i urgent.

Aquesta edició porta per títol “Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital”. El món universitari actual està assistint a una clara transformació que comporta l’aparició de nous reptes formatius, fruit dels canvis que està experimentant la societat (tecnològics, polítics, socials, culturals, mediambientals…). Reptes que tenen a veure, entre d’altres, amb l’aparició de nous perfils d’estudiants que demanden nous models d’ensenyament i aprenentatge, amb perfils professionals emergents, i amb l’aplicació de nous models organitzatius a l’educació superior.

Tot això i molt més planeja sobre les sessions i ponències d’aquest congrés.

I per fer la seva presentació institucional dono la paraula a:

Javier Lafuente, rector de la UAB i president de l'ACUP; Josep A. Planell, rector de la UOC; i Ernest Pons, coordinador del congrés.

Com sabeu, aquest congrés està organitzat per l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i les unitats d'innovació i formació de les vuit universitats públiques catalanes (UB, UAB, UPC, UPF, UdG, UdL, URV i UOC). Compta, a més, amb la col·laboració de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat.

I necessàriament voldria cloure aquesta benvinguda institucional fent un sincer i merescut reconeixement a tota la gent que de manera rigorosa, compromesa i dedicada han fet possible aquest nou congrés.

M’acomiado amb una reflexió, que comparteixo absolutament, i pertany a l’educador traspassat al 2020, Ken Robinson.

Ell deia: “Hem de reconèixer que el procés del creixement humà no és mecànic, sinó orgànic. I no podem predir el desenvolupament humà, l'únic que es pot fer, com un pagès, és crear les condicions sota les quals començarà a florir".

Gràcies a tots per ser part i crear, amb aquest Congrés, i moltes altres iniciatives, els espais i les condicions per tal que això sigui possible!

Moltes gràcies, i benvinguts.

Ariadna Llorens, directora de l’ICE de la UPC

Barcelona, 29 de juny de 2021