Discurs 50 anys ICE-UPC

A l'acte de celebració del 8 d'abril de 2021

Posicionant-nos com l’epICEntre de la qualitat i la innovació docent, en temps de la Covid-19

Moltes gràcies per acompanyar-nos en aquesta celebració dels primers 50 anys de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UPC. També vull referir-me a tots els qui ens acompanyeu telemàticament, us sentim amb nosaltres. Les mesures anti-Covid malauradament han limitat l’aforament i la nostra proximitat física, però en cap cas la proximitat emocional.

L’aula, la classe, entesa des d’una mirada heurística, és un espai de coneixement i de creixement, podríem trobar molts qualificatius per adjectivar com hauria de ser la tasca docent universitària, segurament condicionats per posicionaments pedagògics, sociològics, polítics i fins i tot, segons el sentit de la seva utilitat.

Però de ben segur, tots estarem d’acord en que la principal funció de la universitat, sovint articulada des de la realitat a l’aula, és la de transformar la societat i la seva economia per fer-les millors, tal i com diu el nostre lema: CANVIAR EL MÓN.

I el món, ara, avui, al 2021, està davant d’una crisi sanitària, social, econòmica i mediambiental. I des de l’ICE, hem entès que aquest context pot esdevenir una oportunitat per enfortir-nos, per reorientar l’horitzó cap a canvis estructurals necessaris.

Perquè els 50 anys de la UPC i de l’ICE ens han agafat treballant, posant LA QUALITAT I LA INNOVACIÓ DOCENT A L’EPICENTRE de la nostra universitat. I hem evidenciat la importància de tenir una docència resilient, híbrida, i flexible, adaptada a les formes d’aprendre de les noves generacions, però prou sòlida i de qualitat per mantenir els estàndards curriculars que assegurin les competències tècniques als nostres enginyers, arquitectes, matemàtics, òptics, a tots els nostres titulats!

I és que hi ha infinites lliçons, que hem après d'aquest repte global que ens ha impactat de forma abrupta en l'entorn docent. Però una d’elles ha estat la de posicionar als ICEs com a referents d’expertesa docent, motivats per donar un servei de recolzament i assessorament proactiu i col·laboratiu, pel i amb el professorat.

Fent més real que mai, durant aquests 50 anys, que seguim estant al COSTAT DEL PROFESSORAT, també sent ròtula amb la secundària i la formació professional.

Una visió de lideratge que el nostre Rector i el seu equip han fet seva, acompanyant aquest Institut com a eina estratègica. I els vull agrair aquest acompanyament.

En definitiva, i resumint, la nostra feina, la de l’ICE és col·laborar perquè la Universitat Politècnica de Catalunya segueixi sent l’agent capaç de donar resposta als reptes de la societat, l’economia i el medi ambient, formant l’actiu més important per una organització i per la seva societat: el talent tecnològic que possibilita el canvi necessari i transformador. Érem, som i serem, partícips de la generació del talent UPC.

Per acabar la meva intervenció, voldria compartir un pensament personal: per mi les institucions són importants, però no signifiquen, ni són res més que el conjunt de les persones que les conformen. I en aquest sentit, jo avui em sento il·lusionada i molt feliç de formar part d’un llegat. Em sento baula d’una cadena de persones excepcionals, companys i companyes que ens han fet créixer com a institut durant aquest mig segle.

Perquè tots som una petita part d’un tot que està canviant el món, i afirmo, l’hem canviat a millor, sabent des de l’orgull, que el camí ha estat molt enriquidor i ple d’èxits, però  també, des de la humilitat, essent conscients que és “SENSE LÍMITS”, i queda molt i molt per fer.

Us deixo amb la conferència coral dels diferents directors i la directora que m’han precedit al capdavant de l’ICE, crec que ningú millor que ells per explicar-nos quin ha estat aquest camí.

Permeteu-me que m’acomiadi fent un sincer i merescut reconeixement al seu esforç i compromís, i al dels seus equips PDI i PAS, per la seva inestimable contribució a aquest institut, a aquesta universitat i m’atreveixo a dir, a aquest País.

Per molt anys!!!

Moltes gràcies,

Ariadna Llorens

directora de l'Institut de Ciències de l'Educació