Formació inicial del professorat de secundària a la UPC

El paper de l’ICE

Un dels pilars que va marcar el naixement de l’ICE de la UPC va ser la formació inicial del professorat de secundària. Quedava clar en la Llei General d’Educació del 1970 que la Universitat havia d’incidir en la capacitació didàctica i pedagògica del futur professorat d’aquests nivells educatius.

L’ICE de la UPC va ser, des de llavors, la universitat de referència de la formació inicial del professorat dels ensenyaments tècnics,  que en aquell moment es centraven en la Formació Professional així com d’altres disciplines com les Matemàtiques o el Dibuix. Primer el Curs d’Aptitud Pedagògica (CAP) i segon, el Curs de Qualificació Pedagògica (CQP)  van ser les formes que va adquirir aquesta formació de base imprescindible per accedir a la docència en aquests nivells educatius. Milers de persones van ser formades a la UPC des de 1970 fins a finals del la primera dècada del 2000 quan, coincidint amb la posada en marxa del pla Bolonya, la LOE articulava la necessitat de realitzar un màster oficial per accedir a la docència en aquests nivells educatius.

En l’actualitat, a la UPC, el màster de Tecnologia i Formació Professional el coordina la FIB amb la participació activa de l’ICE. Al tractar-se d’uns ensenyaments professionalitzadors, que capaciten per la professió docent, la participació del professorat associat és clau: professorat d’aula, directors/res de centre, inspectors, professorat dels diferents serveis educatius, professionals amb coneixements específics, conformen els perfils del professorat associat del màster. El departament de referència per aquest professorat és l’Institut de Ciències de l’Educació. No podia ser d’una altra manera. L’ICE constitueix la Unitat que compta amb un major “know how” sobre el tema de secundària de la nostra universitat.

L’ICE té un paper actiu en la coordinació del Pràcticum i TFM que constitueix un terç del pla d’estudis de la titulació. Es dona a la nostra universitat una situació singular, ja que un mateix departament conjuga la formació inicial i permanent del professorat de nivells pre-universitaris. El coneixement de les aules, del sistema educatiu, de les particularitats del professorat de Tecnologia i Formació Professional, ha facilitat una mirada realista de les necessitats del professorat i com aquestes s’han de traslladar a la formació inicial. La transició entre la formació inicial i permanent, queda assegurada. L’estudiantat del màster, una vegada finalitzats els estudis i amb unes bases teòrico-pràctiques consolidades, poden passar a l’acció com a professionals i seguir formant-se amb l’oferta formativa, per docents en actiu que ofereix l’ICE. El pla d’estudis del màster, l’orientació pedagògica té la mirada posada en els processos d’inducció professional que són claus per formar a professorat amb mirada crítica i amb la capacitat d’aprendre de la pròpia acció. En els processos d’inducció, que comencen amb el pràcticum, i que es desenvolupen en els centres educatius de pràctiques, els mentors (tutors del centre) tenen un paper rellevant, facilitant una mirada holística de la professió docent.

Finalment cal ressaltar el vincle de l’ICE entre la formació inicial del màster i la recerca educativa. Actualment, els estudiants que finalitzen el màster i volen continuar amb la seva formació tenen l’opció de cursar el Programa de Doctorat “Educació en Enginyeria, Ciències i Tecnologia”. Ha estat aquesta una demanda històrica dels nostres estudiants des del curs 2009/10. Així mateix, part del professorat del màster vinculat a l’ICE formen part dels equips de recerca de tres projectes ARMIF de la convocatòria de l’AGAUR Resolució EMC/3344/2020.