Què és una innovació docent

Parlament Ariadna Llorens, Jornada JID 11 maig 2022

Què és una innovació docent? És una aplicació d’una proposta planificada que produeix un canvi en els processos educatius amb la finalitat de produir una millora de l’aprenentatge. Aquesta millora pot ser en els processos, en els resultats o en la percepció de l’aprenentatge.

Al 2019, 6 anys després de la darrera convocatòria, i a petició de l’Institut de Ciències de d’Educació (ICE), es va reprendre la voluntat institucional de dur a terme una convocatòria de Projectes de Millora Docent UPC, dirigida a tots els centres de la nostra universitat fent èmfasi en la fase inicial dels estudis, i en polítiques d’inclusió i equitat.

Es va finançar amb més de 120.000 euros, de forma que es van seleccionar 20 projectes amb un pressupost de 6.000 euros per cadascun, i almenys un per centre docent de la UPC.

Aquella convocatòria, que es presenta avui 11 de maig de 2022, va viure reptes enormes, com una pandèmia, però fou la prova de que calen decisions institucionals en política docent proactives i de reconeixement visible i computable, per elevar una aposta per una docència de qualitat que generi oportunitats de millora i de canvi en positiu per l’alumnat.

Noves estratègies universitàries com la que al gener de 2022 publicava la Comissió Europea al respecte de, entre d’altres, estimular la innovació pedagògica.

I és que el reptes segueixen sent importants, sumat a l’increment de la digitalització, apareixen canvis als currículums de batxillerat, la proposta de selectivitat de diferent format, i també la necessitat evident de nous perfils dels egressats, enginyers, arquitectes, matemàtics, optòmetres, en un context socioeconòmic canviant i volàtil.

I en aquest sentit, des de l’ICE creiem que cal posar en valor les diferents polítiques que liderem, amb alt compromís personal dels qui ho gestionen i amb alta complicitat per part de la totalitat de la comunitat del professorat UPC.

És el cas del programa de doctorat de l‘ ICE, espai d’interrelació entre la investigació docent i la innovació pedagògica a l’àmbit de la formació en enginyeria. I és el cas de la proposta de formació de formadors, vinculada per l’oferta formativa anual de l’Institut i el programa amb la Fundació Politècnica de Catalunya, Postgrau STEAM. Avui, apadrinant la cinquena promoció del Postgrau, el premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària 2021 (Modalitat Trajectòria Docent), el professor Ramon Bragós.

Vull agrair a tots el companys de l’ICE, especialment a l’Araceli Adam, el seu suport i ajut per fer possible totes aquestes accions, seria impossible sense el seu recolzament tirar endavant el conjunt de polítiques d’innovació docent que desenvolupem.

Com també cal reconèixer el suport clau de la Vicerectora Imma Ribas, i de tot el Consell de Direcció, que fan possible una visió estratègica conjunta de la UPC, i des de la que seguim sent epICEntre de la qualitat i la innovació docent.

Gràcies a tots, seguim fem xarxa, seguim sumant complicitats, seguim al costat del professorat!

Ariadna Llorens

Directora ICE