Primer aparell per mesurar l’afectació del Parkinson

El Punt Avui, 21/05/2019. Registra contínuament les fluctuacions motores pròpies de la malaltia i ajuda a adaptar la medicació a l’estat real del pacient. L’ha dissenyat la UPC i és començarà a utilitzar el mes vinent, el posarà a la venda l’1 de juny l’empresa d’I+D Sense4Care, sorgida de la mateixa universitat. La xifra: 30.000 persones tenen la malaltia de Parkinson a Catalunya, i a l’Estat la xifra s’eleva a 150.000.

L’absència de dades contínues, precises i objectives sobre l’estat clínic dels afectats amb la malaltia de Parkinson era, fins ara, un dels grans esculls que els metges havien d’esquivar per pautar la medicació per al tractament simptomàtic d’un mal que, de moment, encara no té cura. S’havien de refiar del registre que el mateix pacient feia sobre les seves fluctuacions motores en un diari personal que sovint costa molt de mantenir i conté informació esbiaixada. A partir d’ara, però, un nou aparell ideat per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Centre Mèdic Teknon-Quirón salud controlarà aquests moviments de manera constant, com si es tractés d’un holter per al Parkinson, i ajudarà a millorar la qualitat de vida dels pacients.El dispositiu, que és el fruit d’una dècada d’investigació, s’anomena Stat-on i el posarà a la venda l’1de juny l’empresa d’I+D Sense4Care, sorgida de la mateixa universitat. La pedra angular de l’aparell és un sensor de moviment que es col·loca en un cinturó especialment dissenyat i que permet la monitorització contínua del pacient. Amb les dades que recull, genera informes per ajustar al màxim el tractament, però també aprèn dels moviments de l’usuari mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial. Així, aconsegueix millorar la seva eficàcia fins més enllà d’un 80%. La informació se sincronitza amb un dispositiu mòbil i arriba al doctor o l’equip mèdic per fer un seguiment constant de l’estat del malalt. La pèrdua progressiva de neurones pròpia del Parkinson genera un dèficit de dopamina que té afectacions en el sistema motor de qui té aquesta malaltia. El tractament amb levodopa activa la dopamina i permet que els pacients se sentin bé, però “aquesta lluna de mel dura un parell d’anys”, segons explica Àngels Bayés, doctora de la unitat de Parkinson del Centre Mèdic Teknon. Després, comencen a aparèixer fluctuacions entre dues fases: quan els afectats de Parkinson es prenen el tractament estan bé, però quan els passa l’efecte, entre tres i cinc hores després, s’inicia la fase off i arriben els problemes. “El nou aparell permetrà documentar aquestes fases i ajustar el tractament simptomàtic amb més precisió horària i, si convé, amb complements”, expliquen els seus impulsors. L’enginyer en telecomunicacions i investigador de la UPC Joan Cabestany confia que el nou aparell “ajudarà en el dia a dia dels pacients” de manera immediata. Més endavant, vol que serveixi també per ajudar a un diagnòstic precoç i, fins i tot, perquè “pugui arribar a proporcionar medicament al pacient quan detecti que està en off o aplicar tècniques per desbloquejar-lo”.