La UPC i la URV treballen conjuntament en un nou sistema de detecció de gasos que pretén revolucionar el mercat

Un grup d'investigadors de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), format pel professor Manel Dominguez-Pumar, el Dr. Lukasz Kowalski i l’estudiant d’enginyeria física Òscar Monge, del Micro and Nano Technologies Research Group, i amb la col·laboració del professor Eduard Llobet, del Centre d’Investigació en Enginyeria de Materials i micro/nano Sistemes (EMaS) de la Universitat Rovira i Virgili (URV) estan desenvolupant un sistema que millora significativament els actuals sensors de detecció de gasos i podria ser aplicat a diversos àmbits, tant industrials com domèstics.

El professor Manel Dominguez-Pumar i el Dr. Lukasz Kowalski al seu laboratori de la UPC.

Els sensors de gasos basats en òxids metàl·lics presenten molts avantatges com el baix cost i la seva alta sensibilitat a molts compostos tòxics presents a les combustions (NOx) i les zones contaminades.

Un dels reptes d’aquests tipus de sensors és la millora del seu temps de resposta. Un temps lent de resposta es pot traduir en situacions de perill per als usuaris i usuàries posat que alguns gasos poden tenir efectes nocius i molt perillosos en petites quantitats.

El nou sistema, que s'està desenvolupant conjuntament als laboratoris de la UPC i la URV, podria detectar quantitats molt petites de gasos tòxics amb temps de resposta molt més reduïts que els actuals (per  i que suposaria un avanç molt considerable respecte als detectors actuals. Lukasz Kowalski explica que "a Alemanya és obligatori l'ús de detectors als domicilis, fet que podria donar-se a tota Europa si la UE ho considera necessari". Aquest innovador sistema permetria ampliar l’aplicabilitat de sensors de gasos de baix cost en àmbits a on és important la detecció en temps real de gasos tòxics.

Encara que aquesta millora en els sensors encara es troba en fase embrionària, ja són moltes les empreses internacionals que s'han interessat per la seva tecnologia. El professor Manel Dominguez afirma que "aconseguint un poc de finançament per a portar a terme aquestes últimes aplicabilitats estaríem en enfront d'un sistema revolucionari per a reforçar la seguretat en la detecció de gasos".

Infinitat d'usos

"Quan entres al nostre laboratori el sensor pot detectar quin perfum utilitzes", afirma Kowalski, donant a entendre que el sistema té una sensibilitat molt elevada. Durant la reunió amb l'equip d'investigadors van sortir infinitat de situacions quotidianes en les quals el sistema seria molt útil. "Els controls d'alcoholèmia serien més ràpids, sense la necessitat que l'usuari hagués de bufar", comenten.

Fora de l’àmbit domèstic, també s’han trobat situacions on els detectors de gasos juguen un rol fonamental. Dominguez i Kowalski van coincidir que “aquesta millora als actuals sensors es podria aplicar a un tema tan actual com la detecció de gasos a les ciutats on es detectarien els nivells a temps reial amb més rapidesa”.

A més de la quantitat d'usos que té aquesta tecnologia també es va parlar de l'opció d'incloure el sistema a dispositius més petits, com serien els telèfons mòbils. En aquest aspecte, i encara que per raons de dimensions seria possible, "es necessita investigar amb més profunditat donat que de vegades a una butxaca podrien interaccionar diverses substàncies que interferirien en la detecció". Tots els avantatges que té aquesta tecnologia van recolzats pel “baix cost que suposaria la seva producció i implementació”, conclouen els responsables.

Contacte: jaime.gil@upc.edu