Entrevista a la startup Spathios

Spathios és un market place peer-to-peer de reserva d’espais per hores que permet accedir a una extensa tipología d'espais.

Pol Hevia i Joaquim Tressera, estudiants d'enginyeria de la UPC,  integren l’equip fundador de l’startup Spathios,  projecte gestat en el Programa Emprèn UPC , que té com objectiu esdevenir l'Airbnb del lloguer d'espais per hores.

En què consisteix la plataforma Spathios que heu desenvolupat?

Spathios és un marketplace peer-to-peer de reserva d’espais per hores. Resumit en una frase, és l’Airbnb de lloguer d’espais per hores.

La idea és que es puguin reservar espais per a qualsevol mena d’activitat. El lloguer d'espais s’engloba en 3 grans verticals: Produccions audiovisuals, esdeveniments i activitats corporatives.

Hem digitalitzat tot el procés de reserva i gestió dels espais. És quelcom que fins ara es feia de forma tradicional, molt enrevessat i amb molts papers pel mig.

www.spathios.com

D'on va sorgir la idea de crear aquest projecte?

La idea del projecte sorgeix després de veure com una multitud d’espais de persones, negocis o comunitats estaven infrautilitzats.

Vam veure com moltes empreses anaven fent el ‘shift’ a espais de coworking, i vam pensar: això és lògic. Cada cop hi ha més empreses i més persones al planeta, però l’espai sempre és el mateix; limitat.

Si vols llogar un apartament, fas servir Airbnb. Si vols un hotel, Booking. ¿I si vols llogar un espai? Spathios.
L’objectiu és que a la llarga puguis llogar qualsevol espai per a qualsevol activitat.

De dreta a esquerra, Joaquim Tressera i Pol Hevia al campus Diagonal-Besòs UPC

Com us ha afectat la crisis del covid-19 en el vostre model de negoci?

Si som sincers, ens ha ajudat. Ens ha estat molt més fàcil enregistrar locals a la plataforma. Per la part de demanda sí que va arrencant a poc a poc, però ja ens va bé.

Sempre que treus un producte al mercat veus moltes millores que podries fer. El feedback dels que reserven i els que tenen espais ens ajuda molt a seguir desenvolupant el producte de la forma més eficaç possible - implementant canvis validats pels usuaris.

A més, com els negocis online no han parat, hem vist com les produccions audiovisuals tampoc. Necessiten contingut per xarxes socials o la web. Spathios ens hem posicionat com a líders d’aquesta vertical a Barcelona ràpidament.

A mesura que les restriccions es vagin afluixant, podrem començar a escalar també la part d’esdeveniments i oficines.

Com us està ajudant el Programa Emprèn UPC a tirar en endavant la vostra idea negoci?

La veritat és que està sent essencial. Tenim una petita oficina al mig del parc de la EEBE (Campus Sud), que ens permet estar amb l’equip i coordinar el projecte més eficientment. Podriem treballar en remot, però quan tens un producte de desenvolupament constant, és millor estar tots plegats.

A més, el Programa Emprèn UPC permet assistir a diferents activitats que ajuden a informar-se de temes clau. Són molt necessaris, perquè en passar de la universitat a emprendre directament, tota la formació / ajuda professional que puguis rebre és molt productiva.

Sense anar més lluny, aquest estiu amb el Programa Emprèn vam poder accedir a una beca del Banc Santander (SantanderX) i realitzar un curs molt formatiu d’Emprenedoria d’Alt Impacte a TrepCamp.
Una altra gran avantatge són els 5000$ en crèdits amb Amazon Web Services els quals et permeten desplegar tota la tecnologia amb la millor arquitectura de cloud, sent un cost zero durant 2 anys.

Vam connectar molt de pressa amb l’Oscar Solaz, manager del Programa Emprèn, després que el professor Joan Martínez ens posés en contacte. Tot ha estat molt fluid i hem rebut sempre molta ajuda.

Quins són els següents passos per tirar endavant el vostre projecte?

Un cop validat el model de negoci, hem pogut rebre finançament per ampliar l’equip i el pressupost de màrqueting.

Ara estem en una etapa de creixement en la que volem replicar el que estem fent a Barcelona a altres ciutats. Mentrestant, perfeccionem el producte i el preparem per tenir capacitat de suportar una activitat alta d’usuaris.

En els darrers mesos hem estat desenvolupant el producte com a web-app, però sabem que en un futur no molt llunyà haurem de desenvolupar apps de Spathios per iOS i Android.

Quins recursos o serveis has utilitzat de la biblioteca a l'hora de preparar el teu projecte empresarial?
De la biblioteca hem fet servir molt material relacionat amb com començar un projecte i com organitzar el creixement d’aquest. Hi ha informació molt útil que sovint passa desapercebuda i no hauria.

I per acabar, quin consell donaries als estudiants que tinguin una idea de negoci i que la vulguin desenvolupar durant els seus estudis?

Els hi recomanaria que la persegueixin. A vegades pot ser difícil compaginar tot un procés creatiu i de construcció d'idees amb els estudis, però el retorn sempre és positiu.

Tenint l'Espai Emprèn dins la universitat, tot és més fàcil. A partir de l'assignatura d'empresa del grau, es poden obtenir uns coneixements bàsics per a començar a posar en marxa qualsevol projecte.

El llibre més recomanat mundialment per emprendre és 'Lean Startup' d'Eric Ries, aquest exposa una metodologia per desenvolupar negocis i productes.

Animo a tots els professors, encara que a vegades creguin que els seus alumnes no posen suficients hores a les seves assignatures, a ser 'afiliats' de l'Espai Emprèn. Si proactivament porten als alumnes que els hi venen amb idees o plantejaments interessants, estic convençut que moltes d'elles acabaran tenint un gran impacte en la societat.

www.spathios.com