La UPC participa en la spin-off Vitsolc Technologies amb la missió de produir mòduls fotovoltaics transparents per vehicles elèctrics

Vitsolc Technologies és una spin-off que sorgeix de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) per portar al mercat la tecnologia de mòduls fotovoltaics transparents, d’aplicació a la indústria de l’automoció, facilitant l’accés a una càrrega de vehicles elèctrics neta, cost-eficient i sense necessitat d’infraestructura. També serà d’aplicació als hivernacles, edificació i altres

Els mètodes actuals de càrrega de cotxes elèctrics presenten deficiències rellevants que en limiten un ús òptim. La infraestructura actual és insuficient, amb punts de càrrega limitats en centres urbans i gairebé inexistents en àrees rurals o països en vies de desenvolupament. Aquests problemes en infraestructura presenten un inconvenient pels vehicles elèctrics, que encara tenen un rang d’autonomia limitat.

Addicionalment, la càrrega “plug-in” presenta altres contrapartides com un elevat cost per càrrega, dificultant l’adopció d’aquest tipus de vehicles pels consumidors; i un efecte potencialment negatiu pel medi ambient atès que l’electricitat dels punts de càrrega no necessàriament deriva de fonts renovables.

En aquest context, la incorporació de mòduls fotovoltaics semi-transparents en els sostres solars dels vehicles elèctrics presenta diverses avantatges:

1. El vehicle genera electricitat neta i sense necessitat d’infraestructura.

2. L’energia pot suposar uns 15 km diaris, la distància diària d’un 25% dels vehicles que ja no caldria carregar de la xarxa.

3. Per a la mitjana de vehicles suposaria disminuir la necessitat de càrrega “plug-in” en fins un 30%, i disminuiria també l’emissió de gasos.

4. Incrementa l’autonomia del cotxe elèctric i se’l dota d’una “càrrega d’emergència”.

5. Tot això, sense necessitat de canvis estètics en el disseny d’aquests vehicles.

La tecnologia, desenvolupada durant més de deu anys pel grup de recerca “Organic Nanostructured Photovoltaics” (ONPV) dirigit pel professor Jordi Martorell, està específicament dissenyada per optimitzar la captació de llum en grans angles, una de les característiques més limitants per l’adopció d’aquest tipus de solució en la indústria, superant significativament els resultats dels actuals líders i potencials competidors en el mercat. En aquest sentit, VITSOLC TECHNOLOGIES planeja produir un prototip operacional d’un sostre transparent fotovoltaic amb una eficiència de conversió un 50% superior a les actuals solucions pel mateix rang de transparència.

Les òptimes prestacions combinades d’eficiència i de transparència en fan un candidat ideal per a les aplicacions de fotovoltaica on es requereixi la transparència que el silici no pot oferir. Hivernacles, edificació sostenible i altres aplicacions són també al full de ruta.

Per a portar al mercat la tecnologia, l’equip de VITSOLC TECHNOLOGIES reuneix coneixement tècnic i empresarial. Oscar Aceves, actual CEO de VITSOLC, té un ampli recorregut en proporcionar valor comercial a solucions dirigides al sector d’energies renovables. En el passat, Oscar Aceves va ser co-fundador d’un total de quatre companyies, tres de les quals focalitzades en la comercialització de tecnologies fotovoltaiques.