Nova Spin Off participada UPC

ABLE Human Motion esdevé una nova participació de la UPC en una Spin Off de base tecnològica.

El passat dimarts 23 de juliol de 2019 es va formalitzar l’entrada de la UPC a participar en l’accionariat de la spin-off ABLE Human Motion, S.L, projecte en el que hi forma part, com a soci fundador, el professor UPCJosep Maria Font, del departament d’Enginyeria Mecànica i responsable del grup de recerca BIOMEC del CREB. D’aquesta manera, ABLE Human Motion passa a formar part de la cartera de spin-off participades de la UPC.

Tal com s’estipula a l’acord del consell de govern per l’aprovació de la participació de la UPC en l’Spin off d’ABLE, ”la transferència al sector privat del coneixement generat en les universitats és un element important per estimular el desenvolupament econòmic del país i el benestar social. Una de les eines més efectives per propiciar aquesta transferència la constitueixen les empreses de base tecnològica creades a partir de projectes de recerca generats a la universitat.”

ABLE Human Motion va néixer amb l’objectiu de desenvolupar i comercialitzar el primer exoesquelet de baix cost per assistir a la marxa de pacients amb mobilitat reduïda, concretament en pacients afectats per lesions medul·lars.

La tecnologia, protegida per patent, és el resultat de la col·laboració en investigació entre la UPC, la Universitat d’Extremadura i la Universitat de Corunya. Es basa en un sistema interconnectat de sensors i actuadors que, gràcies a un algoritme de control, possibiliten la flexió i extensió del genoll en funció del cicle de la marxa. Aquesta tecnologia permet obtenir un sistema de menor cost i més lleuger, estètic i discret, apte per un ús diari.

Amb l’objectiu de portar aquesta tecnologia al mercat, els co-fundadors Alfons Carnicero (CEO), Àlex García (CTO) i el professor de la UPC Josep Maria Font (CSO) van constituir l’octubre de 2018 ABLE Human Motion. Des d’aleshores, l’equip d’ABLE ha pogut constatar l’interès existent del mercat en la seva solució, obtenint diversos reconeixements en darreres edicions d’esdeveniments d’impacte com són el programa D-Health, Richi Entrepreneurs, 4YFN, BioCat, EIT Health i el COMB, entre d’altres.

Paral·lelament, ABLE Human Motion també ha atret l’interès d’inversors nacionals i internacionals. El juny del 2019 la companyia va formalitzar la seva primera ampliació de capital a través d’inversors privats. Només unes setmanes després, la spin-off UPC tancava la seva segona ampliació. Aquestes injeccions de capital privat permetran a la Spin-off avançar en el desenvolupament del prototip comercial de l’exoesquelet i iniciar les fases clíniques requerides per l’entrada al mercat.