Un exoesquelet de baix cost desenvolupat a la UPC és guardonat al programa CaixaImpulse

El dispositiu, creat pel grup de recerca en Enginyeria Biomecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ajuda a la recuperació dels pacients afectats per lesions medul·lars

El grup de recerca en Enginyeria Biomecànica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), dirigit per l’investigador Josep Maria Font, ha aconseguit una ajuda de 70.000 euros concedida pel programa CaixaImpulse, impulsat per l’Obra Social de La Caixa i Caixa Capital Risc. L’invent, dirigit als pacients de lesió medul·lar (LM), millora la mobilitat dels mateixos i a més te un cost menor que els dispositius que trobem actualment al mercat. Per les seves característiques innovadores, aquest sistema ha rebut també la Menció EIT-Health.

L’ABLE (Assistive Biorobotic Low-cost Exoskeleton en anglès) és el nom tècnic de l’exoesquelet creat pel grup de recerca de la UPC i que, a més de les millores que suposa per a la recuperació dels pacients amb LM, té altres beneficis com el baix cost, el seu fàcil transport, la personalització de les funcions i el fàcil ús per a l’usuari. L’ABLE es compon per tres mòduls: un sistema d’actuació al genoll que fa la funció de múscul artificial, un sensor ubicat a la tíbia que interpreta les intencions de l’usuari i una motxilla per a portar el sistema electrònic i d’alimentació.

La finalitat d’aquest innovador sistema se centra en la millora de la mobilitat dels pacients oferint independència al pacient per a portar a terme la rehabilitació al seu domicili. A més, la reducció de costos que suposa per a l’usuari es traslladarà també al sistema sanitari.

La inversió de CaixaImpulse

El programa CaixaImpulse, que celebrava aquest any la seva tercera convocatòria, ha seleccionat 23 projectes innovadors, entre els quals es troba l’ABLE, per a rebre finançament. Cadascun dels projectes obtindrà una quantitat de fins a 70.000 euros, destinats als plans de valorització i comercialització de la tecnologia.

La Caixa, una vegada es constitueixin les empreses, rebrà un 1% del capital social d’aquestes.